PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 25 mars 2015

Nattåg

När jag började vid järnvägen 1981 gick det nattåg Göteborg-Stockholm och man kunde åka sovvagn från bl.a. Borås, Halmstad och Uddevalla. Dessa vagnar gick i ordinarie tåg till Göteborg där vi växlade in dem i sovvagnståget till Stockholm. Det var långa tåg och det var en utmaning att köra och bromsa så mjukt som möjligt. Några år efter att X2000 lanserats, lades sovvagnstrafiken Göteborg-Stockholm ned eftersom man nu kunde ta sig till Stockholm på ca tre timmar och alltså vara i god tid till sina förmiddagsmöten.



Förutom nattågen till Norrland finns det idag bara sovvagnståg på linjen Stockholm-Malmö. Även detta tåg har varit nedläggningshotat, men har nu fått ökat resande och får vara kvar tillsvidare.
Här ser vi nattågets incheckningskur vid spår 5 i Malmö.



Tittar vi på denna bild så inser vi att SJ har haft en mycket omfattande sovvagnstrafik. 



Det gick direktvagnar från Stockholm ner genom Europa. Visst blir man ressugen när man ser dessa vagnsskyltar! 
Paris, Rom, Budapest, Warszawa, Moskva, Berlin, Bryssel, Hoek van Holland och Hamburg.
Bilder: Sveriges Järnvägsmuseum

Direkt sovvagn Malmö - Belgrad gick också.



Många väskor ska med Nordexpressen till Paris och stadsbuden på Stockholms Central har fullt upp.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Sovvagnen till Berlin på nybyggda tågfärjan M/S Trelleborg 1958.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum




Fram till att Öresundsbron öppnade år 2000 gick det direkta sovvagnar Köpenhamn - Oslo med färjetransport Helsingör - Helsingborg. En mycket mytomspunnen vagn, nämligen den ryska sovvagnen Moskva - Oslo gick ibland med i tåget från Helsingborg. Vagnen hade egen rysk personal och det spekulerades mycket om vad som transporterades i den. Detta var ju under "Kalla kriget" och ord som spioner, avlyssningsutrustning mm förekom flitigt. Vi göteborgsförare körde tåget mellan Helsingborg - Kornsjö där norsk personal tog över. Här står vagnen i Ängelholm 1974.
Foto: oldsmobile


Det gick också en ryssvagn Moskva - Stockholm. Här tvättas den vid depån i Hagalund 1975.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Seved Walther



Så sent som 1975 gick det att åka sovvagn till Stockholm från både Lysekil och Strömstad! Här står en av SJ:s sovvagnar i Strömstad med sängkläderna på vädring.



En av SJ:s sovkupéer år 1913.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1935 kunde det se ut så här med tvättfat och potta.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Hattar och väskor på hyllan och naturligtvis pyjamas på! Året är 1938.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Almberg & Preinitz


Och när önskar damen väckning?
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



SJ:s reklambilder för de nya sovvagnarna 1960.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Seved Walther



Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Seved Walther


1965 kom liggvagnen, en budgetvariant av sovvagnen. Sex britsar med påslakan, filt och kudde. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Seved Walther

I sovvagnen valde man herr- eller damkupé. Var man en familj kunde man få hela kupén för sig själv, sk familjekupé.  I den nya liggvagnen var det blandat dam och herr.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Seved Walther


Ärtor och punsch i sovkupén!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Och en liten sängfösare innan läggdags...
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Som barn åkte jag mycket sovvagn upp till släkten i Östersund. Tänk att vakna tidigt, gå ut och sätta sig på en fällsits i korridoren och njuta av det jämtländska landskapet. Underbart!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Foto: Seved Walther


Att städa och bädda sovvagnar är ett slitsamt jobb med tunga lyft och konstiga arbetsställningar. Här en bild från Hagalunds Depå år 1968.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1 kommentar:

  1. Trevligt inlägg. Jag kom att tänka på detta: https://www.youtube.com/watch?v=vs5MoMSmD28

    SvaraRadera