PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

söndag 19 april 2015

En resa till USA 1 New York

Min första resa till USA gjorde jag hösten 2013, och efter den var jag helt "såld" på detta fantastiska land. Hösten 2014 lyckades jag få med en gammal kollega på en trevlig roadtrip i det stora landet. Tyvärr hade vi bara två veckor på oss, men ambitionen var att se så mycket som möjligt. Schemat var komprimerat och det blev drygt 550 mils bilkörning. Två nätter i New York är naturligtvis på tok för lite för att hinna uppleva staden, men det var så det fick bli denna gång. Att promenera ut bland skyskrapor, gula taxibilar och inte minst folkvimlet var bara det en stor upplevelse!



Eftersom vi båda är gamla järnvägare ville vi göra ett besök på Highline, en gammal järnväg som numera är stadspark i NY. 

Innan High Line byggdes fanns det järnvägsspår på västra Manhattans gator ända ned till Canal Street. När trafiken ökade blev olyckor mellan tåg och annan trafik vanliga och snart blev 10th Avenue allmänt känd som "Death Avenue". 
Bild: thehighline.org

För att varna trafikanterna satte man in män på hästar, "West Side Cowboys", som fick rida framför tågen och vifta med röda flaggor.
Bild: thehighline.org

På grund av alla olyckor började man fundera på en järnväg som gick ovanför övrig trafik. Spåren skulle ligga på en viadukt som ringlade sig mellan byggnaderna och tågen skulle kunna köra direkt in i fabriker och lager med leveranser av bl a råvaror, mjölk och kött. 1929 påbörjades bygget, banan stod klar 1934 och därmed hade 105 järnvägskorsningar i gatuplanet eliminerats. 
Bild: thehighline.org

Bild: thehighline.org


Bild: thehighline.org


Utbyggnaden av motorvägar och den stora ökningen av lastbilstransporter på 1950-talet ledde till en nedgång i järnvägstrafiken och det sista tåget, lastat med frysta kalkoner, gick på Highline 1980. Nu ville en del fastighetsägare riva anläggningen för att komma åt den värdefulla marken och en liten del monterades ner trots protester från stadens innevånare. High Line förföll och gräs, buskar och träd började växa i gruset. 1999 bildades den ideella föreningen "Friends of the High Line" som arbetade för att göra om den gamla järnvägen till stadspark. 2004 gavs klartecken till projektet och 2005 donerade ägaren CSX Transportation järnvägsanläggningen till staden New York. 2009 kunde den första delen av parken öppnas, 2011 öppnades del två och i september 2014 var det dags för invigning av den tredje och sista delen. 

Samma plats men förvandlat från grått till grönt.
Bild: thehighline.org
Bild: thehighline.org

Highline är nu en oas mitt i storstaden med bitvis utsikt mot Hudsonfloden. Man har försökt bevara många av de växtarter som växte naturligt under den tid järnvägen fick förfalla, och sedan kompletterat med andra växter, mestadels från odlare i närområdet eftersom deras produkter har större möjlighet att klara klimatet. 















Gatukonst sett från High Line.






1 kommentar:

  1. Häftigt! Trevligt inlägg, jag hade ingen koll på detta.

    SvaraRadera