PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

måndag 20 april 2015

En resa till USA 2 New York

Vi hoppade över New Yorks nattliv och somnade gott efter en stilla aftonpromenad längs med Hudsonfloden.


Nästa dag var det upp i ottan för att bege sig ut på stan igen.



Först en kort promenad till Grand Central Terminal, en fantastisk byggnad som är världens största järnvägsstation sett till antalet plattformar. Där finns 67 spår och 44 plattformar fördelade på två plan under jord. 41 spår på det övre planet och 26 på det undre. Varje dag passerar mer är 750 000 personer genom stationen. 1976 förklarades Grand Central Terminal som Historic Landmark och får inte rivas.


Ovanpå den runda informationsdisken finns den vackra klockan. Den är gjord i mässing och opalglas och kom på plats vid stationens invigning 1913. Sothebys och Christies auktionsbyråer har uppskattat värdet på klockan till mer än 10 miljoner dollar.


Spår 19.





Det har funnits tre stationer på denna plats och den första, Grand Central Depot, togs i drift 1871.



Trafiken ökade snabbt och 1899 revs delar av stationshuset. Det ersattes med en sex våningar hög byggnad samtidigt som namnet ändrades till Grand Central Station.
Bild: Library of Congress

Stationens banhall.


Lite kuriosa:
Det var mycket trafik på Grand Central Station. För att undvika att tågen tog upp värdefullt spårutrymme vid lokbyten på nyanlända tåg hade man en originell men effektiv metod kallad "flying switch". Ankommande lok skulle fylla kol och vatten och för att påskynda lokbytet fanns en man som kopplade av loket medan tåget rullade in på stationen. Det ensamma loket accelererade iväg och leddes in på ett sidospår medan några bromsare ombord på vagnarna bromsade tåget till stopp med handbromsarna. Denna procedur användes i flera decennier utan missöden.
En liknande metod, sk "slängskjuts" användes förr även i Sverige när man växlade godsvagnar. Jag har själv varit med om det några gånger på 1980-talet och det var lite lurigt. Olycksrisken var betydande och jag tror inte det är tillåtet idag. Mig veterligt har slängskjuts med personvagnar aldrig förekommit i Sverige, och definitivt inte med resenärer i. 

Så här definierade Svenska akademins ordbok begreppet slängskjuts:
SLÄNG-SKJUTS. järnv. växling varigm vagn(ar) i ett av ett lok framdraget tågsätt under fart kopplas bort från detta o. medan den (de) ännu rullar växlas in på annat spår än tågsättets. (1906).



Under årtionden hade New York-borna klagat på att ångloken spred sot över staden, men det krävdes en dödsolycka för att få en förändring. Den 8 januari 1902 körde ett pendeltåg in ett annat tåg som stannat i en av stationens tunnlar. 15 passagerare dödades. Det visade sig att sot- och ångmolnen som kom från stationsområdet hade försämrat förarens sikt och därmed orsakat olyckan. Nu förbjöd politikerna ånglok i staden New York. Mellan 1903-1913 byggdes en ny station, Grand Central Terminal, med två underjordiska plan samtidigt som den gamla revs bit för bit. Ånglokstiden var förbi och nu var det elektriskt drivna tåg som gällde. Det första elektriska tåget gick i september 1906. Tågtrafiken rullade under byggperioden och bara det bör ha varit en stor bedrift. 

Demonteringen av den gamla banhallen 1908. En rad med nya elektriska lok står uppställda. (Klicka för större bilder).
Bild: New York Transit Museum Herbert Harwood Jr. Collection

Den nya banhallen under byggnad 1911.
Bild: New York Transit Museum Herbert Harwood Jr. Collection


Byggandet av Grand Central Terminal var det dittills största byggprojektet i New Yorks historia. Man grävde sig ner ca 45 m under markplanet och 3,2 miljoner kubikmeter jord och sten forslades bort. Som mest var 10 000 arbetare igång dygnet runt. Man byggde även hotell och kontorsbyggnader.
1912


Den 2 februari 1913 invigdes Grand Central Terminal och den ansågs då som ett under av modern ingenjörskonst.


Den imponerande stationen i genomskärning.


En fin bild från 1954 med ljuset som silas genom fönstren.


Efter kriget tog bil och flyg över mer och mer av transporterna i USA. Grand Central förföll och förslummades och var en tid t.o.m rivningshotad.
Mellan 1994 - 2007 renoverades den vackra stationen och är idag en byggnad som jag absolut tycker man ska besöka om man kommer till New York.

2 kommentarer: