PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

fredag 10 april 2015

Jakobsboggie

Oftast har man på järnvägsfordon två boggier per vagn som t ex Bombardiers motorvagn X50 Regina.


Tittar man däremot på en av Alstoms X61 Coradia så är det en annan konstruktion. Här har tillverkaren valt att använda en sk jakobsboggie som delar lasten mellan två vagnkorgar. 
Båda dessa motorvagnstyper rullar i Västsverige i Västtrafiks färger. X50 i regionaltågen och X61 i pendeltågen.


Även SJ-utmanaren MTR kör med jakobsboggier på sina X74 Flirt tillverkade av schweiziska Stadler.





Andra svenska motorvagnar som rullar på jakobsboggier är Y2 Kustpilen från Bombardier
Bild: jarnvag.net  Foto: Frederik Tellerup

...och Y31-Y32 Itino, också den tillverkad av Bombardier.






Principen för en vanlig boggie och en jakobsboggie.


Bild: Järnvägshistoriskt Forum


Fördelar med jakobsboggien är att det behövs färre boggier, man sparar vikt och kan ha större låggolvsutrymme. En annan fördel är att de anses säkrare i händelse av olycka eller urspårning då de kraftiga stötdämparna mellan vagnskorgarna håller ihop tåget. Det franska höghastighetståget TGV (300 km/h) som har jakobsboggier har haft tre urspårningar i full fart utan större skador.
En stor nackdel är att det krävs verkstadsresurser med lyft för att dela vagnarna och det krävs hjälpboggier när enheterna delats.
Jakobsboggien uppfanns av järnvägsingenjören Wilhelm Jakobs (1858-1942) som sökte patent på konstruktionen redan 1901.

SJ provade denna typ av boggie på personvagnar på 30-talet, men succén uteblev.


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


1 kommentar: