PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 11 april 2015

Utmanarna på spåret

SJ har i alla år varit befriad från konkurrens på sträckan Göteborg - Stockholm. Sedan järnvägen nu har avreglerats har nya operatörer dykt upp. 

Först ut var Blå Tåget som började köra 2011. Operatör är företaget Skandinaviska Jernbanor och tåget består av renoverade svenska 60-talsvagnar. Resan tar ca fyra timmar och hastigheten är 160 km/h. Det är alltså inget snabbtåg utan marknadsförs istället som ett lyxigt tåg med riktig restaurangvagn och en barvagn med pianobar. Maten tillagas ombord och det är bordsservering med vita dukar och riktiga bestick. Antalet sittplatser avgörs av hur många vagnar man kopplar på och Wi-Fi och eluttag finns vid de flesta sittplatserna. Dragkraften är ett inhyrt Siemens Vectron lok. 




Den andra utmanaren är det Hong Kong-baserade företaget MTR Express som började köra den 21 mars 2015. MTR har köpt sex nya tåg, X74 Flirt, tillverkade av schweiziska Stadler. Antalet sittplatser är 244, största tillåtna hastighet 200 km/h och resan Göteborg - Stockholm tar ca 3 1/2 timma. Wi-Fi och eluttag finns och serveringen består av en minimal bistro. Någon egentlig 
1:a klass finns inte, men man kan boka platsen bredvid mot en extra kostnad. Väljer man biljettalternativet "Plus" så ingår en smörgås och vatten/kaffe/te i biljettpriset.




Och hur står sig mitt gamla SJ i den nya konkurrensen? Relativt bra, enligt min mening. X2000-tågen, som nu är ca 25 år, sattes i trafik 1990. De har liksom MTR:s tåg 200 km/h som största tillåtna hastighet. X2000 har dock en stor fördel, nämligen korglutningen. Tåget lutar alltså när spåret svänger och det innebär att det går att köra snabbare i kurvorna. Ett direkttåg Göteborg - Stockholm kör på ca två timmar och 50 min, tåg med ett par stopp tar några minuter till. Tåget har ca 310 sittplatser.
På denna bild ser man hur elegant tåget lutar i kurvan. Fotot är från en provkörning som gjordes i Tyskland 1991, och platsen är Wiltingen i Moseldalen.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Det finns en riktig 1:a klass med breda, bekväma stolar där det, mot tillägg, serveras en trerätters meny. Det finns också 
Wi-Fi och eluttag vid alla sittplatser i tåget. Tyst avdelning är man också ensamma om.



Jag vill påstå att X2000 fortfarande är ett fantastiskt tåg. Det är driftsäkert, trevligt att köra, går väldigt tyst och mjukt, och det har en riktig bistro. Det är ett tåg som togs fram i samarbete mellan SJ och ASEA för att fungera optimalt under svenska förhållanden. Idag köper man tåg som finns på "tillverkarens hylla" och det innebär att ett tåg som fungerar bra i Frankrike inte nödvändigtvis fungerar bra i Sverige.

När X2000 byggdes var det ett toppmodernt tåg med det senaste inom elektronik och datorer. Det var det första svenska tåget med asynkronmotorer och korglutningssystemet var mycket avancerat för sin tid. Den tekniska utvecklingen går rasande fort och det som var modernt 1990 är hopplöst föråldrat idag. Att få fram reservdelar till 25 år gamla system är ofta en utmaning. 
Just nu planeras en uppgradering av SJ:s X2000-flotta till en kostnad av 3,5 miljarder kr. Skalet behålls, men allt annat förutom traktionsmotorerna blir nytt. I drivenheten (loket) blir det ett nytt modernt styr- och reglersystem, ny transformator och nya strömriktare. Det blir också ett nytt dörrsystem, nya förarhytter, ny inredning och ett nytt infotainmentsystem. Hela ombyggnaden gör att det i princip blir ett nytt tåg till en betydligt lägre kostnad mot att köpa helt nya tåg. Just nu befinner sig ett X2000-tågsätt hos Stadler i Schweiz för ombyggnad och det första renoverade tåget ska levereras i slutet av 2015. Efter tester och utvärderingar kommer resten av tågen att uppgraderas löpande fram till 2019.

Den nya förarmiljön kommer att se ut ungefär så här. 


Så här ser hytten ut idag.




En bild på det allra första X2000 tåget ute på en provkörning år 1989. Platsen är Dingtuna som ligger mellan Köping och Västerås. Den 4 september 1990 sattes det första tåget i reguljär trafik och det blev en stor succé. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


44 tåg byggdes, varav ett såldes till Kina. Detta tåg köptes 2012 av SJ och har nu kommit tillbaka till Sverige.



Konkurrenterna sida vid sida på Göteborg Central. MTR:s tåg är onekligen betydligt snyggare. Vi får hoppas att det blir lite roligare färgsättning på SJ:s tåg i samband med den stora ombyggnaden. Den trista grå färgen fick tåget vid den senaste stora renoveringen 2005.


Vill man absolut behålla den grå färgen på tågen så kanske man kan piffa upp dem med lite färgglada fartränder som på bilden nedan. Det är dåvarande generaldirektören för SJ Bengt Furbäck (1931-1991) som 1981 sitter med en modell av det kommande snabbtåget. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Apropå färgsättning så hade ASEA 1976 ett förslag på snabbtåg i klassisk SJ-brun färg.  
Bild: Bombardier Transportation


1 kommentar:

  1. X2000 var ett utmärkt tåg byggdes här i Kalmar...så kvaliteten är lysande.

    SvaraRadera