PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

söndag 3 maj 2015

Campingnostalgi

Nu när sommar och semester närmar sig kan det kanske vara trevligt med några bilder på hur campingen såg ut förr. Tältsemestern slog igenom på 20-talet och de första organiserade campingplatserna byggdes på 30-talet. En av de första var Skeppsvikens camping i Uddevalla. 
Bilen var ännu inte var mans egendom och man färdades oftast på cykel eller kanske motorcykel. Reste man längre sträckor så var det tåg som gällde. Bodde man i inlandet och ville ut till havet så gick det bra att pollettera cykeln med tåget, sedan cyklade man till lämplig campingplats.


Skeppsviken Uddevalla.
Bild: Bohusläns museum

I slutet på 30-talet började bilarna dyka upp. Bilden är från Skeppsviken 1936.
Bild: Bohusläns museum

En vacker affisch från 30-talet. Ulfsviks Camping låg vid Mörkarfjärden ca 2 mil söder om Södertälje.



Här använde man Dodgens sittdynor som sittplatser vid campingbordet!
Foto: Gunnar Lundh  Bild: Nordiska museet


Cyklar och bilar fyller parkeringen vid Skeppsvikens bad- och campingplats en stekhet dag i juli 1947.
Bild: Bohusläns museum



På 50-talet ökade bilismen enormt. 1945 fanns det i Sverige ca 50 000 personbilar, 1950 240 000, 1960 1,1 miljon och 1970  
över 2 miljoner!

Halmstad, Tältplatsen Östra stranden.



Skeppsvikens camping på 50-talet. Husvagnar är fortfarande sällsynta och tälten dominerar. 
Många intressanta bilar! 


Uddevalla Skeppsviken.


Naturcamping på Gålö i Stockholms skärgård.
Bild: Stockholmskällan



I slutet på 50-talet började husvagnar dyka upp på campingplatserna. En del var hembyggen och en del importerades. 1948 startade SMV serietillverkning av husvagnar i Örebro. Kabe startade 1958 och Cabby och Polarvagnen 1964. 

SMV:s första vagnar såg ut så här.


Sedan blev de mer äggformade.


Polarvagnen 1965.




Färjestaden på Öland och en Ford Consul -56 med hembyggd husvagn.


En hembyggd husvagn till, men nu i Torekov någon gång på 50-talet.


Pinnevik Lysekil. Visst är de vackra, dessa handkolorerade vykort!


Monelids camping i Strömstad.


Klinta camping i Köpingsvik.


Okänd svensk campingplats. Längst till höger en PV med "takgök".



Gullmarsbaden i Lysekil.


Sågstrands camping i Strömstad.


Siviks camping i Lysekil.



En Peugeot 403 med påkopplad SMV på Torekov Camping.



Trevlig bild, men var?
Bild: GP.se

På 60-talet hade husvagnarna ökat rejält på bekostnad av tältandet. Här är en bild från Havslättsbadets camping i Oskarshamn.


En ensam Fiat 850 på Fintorps Camping i Bovallstrand.



För att få mer utrymme började man använda förtält eller som man då kallade dem, husvagnstält.





1959 kunde man köpa detta käcka biltält från Trio.



Den danska tältvagnen Combi-Camp som började tillverkas 1963.


Också svenska SKV i Katrineholm ville vara med och lanserade campingvagnen Alfredo.


Volvo hade 1957 en campingvagn till PV 444. 

Ett exemplar finns bevarat på Volvo Museum i Göteborg.



(Klicka för större bilder)



Vagnen hade en patenterad koppling, "Baby-kopplingen".



Också Saab hade en egen husvagn, Saabo, som bara vägde 230 kg. Saabs tvåtaktsmotorer hade ju bara 38 hk så vagnen måste vara extremt lätt.


Trots sin storlek ritades den för att rymma en familj på fyra personer.



Här är några saker som inte får saknas på campingsemestern, t.ex.en Origo Picknickväska.




Är ni inte nöjd med Origo:s campingsäng så beställ 1962 års sensation! 

Och när ni nu åker ut och campar så glöm för all del inte myggmedlet! U.S.622 innehöll säkert en hel del intressanta ingredienser på 50-talet....


2 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg. Intressant är att notera att de första förtälten till husvagnar saknade fönster! Jag minns själv hur snopen jag blev när vi skulle montera förtältet på min SMV -65:a.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtälten, ja det missade jag. Inlägget nu kompletterat med ett par bilder.

      Radera