PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

fredag 1 maj 2015

En resa till USA 8 Washington

Från Niagara till Washington var det ca 65 mil att köra. Camaron parkerad vid matstället Barrel House.


Passande postlåda fanns också vid vägen.





I Washington DC var det soligt och varmt. Vi lämnade bilen vid hotellet och tog tunnelbanan direkt in till centrum. National Mall är ett stort grönområde mitt i Washington och där finns bland annat Kapitolium, George Washington-monumentet, Lincoln-monumentet och Vita Huset. Ett stort och mycket vackert område.

George Washingtonmonumentet byggt i vit marmor, 170 m högt och invigt 1885. Mäktigt!



Lincolnmonumentet.



Mycket folk, mycket fotograferande och naturligtvis mycket Security var det utanför Vita Huset. Helikoptrar var ständigt i luften, i alla fall när vi var där.


Jag är fascinerad av rymdfärjorna så ett besök på flyg- och rymdmuseet "Steven F Udvar-Hazy Center" var planerat. Detta museum ligger i Chantilly ca fem mil väster om Washington. Här finns förutom rymdfärjan Discovery också mängder med andra intressanta flygfarkoster, bl.a. en Concorde.

Discovery gjorde sin första rymdfärd 1984 och efter 39 uppdrag gjorde den sin sista flygning 2011. Det är den rymdfärja som skjutits upp flest gånger. 2006 och 2009 var en av besättningsmedlemmarna svensken Christer Fuglesang.


På grund av friktionen mot luften blev rymdfärjan glödhet när den kom in i atmosfären. Den skyddades därför av värmesköldar som bestod av ca 24 000 keramikplattor. Sköldarna kunde klara värme upp till 1 648 grader Celsius. 


Varje platta är unik och noga uppmärkt med indentifikationsnummer.




När rymdfärjan skulle startas monterades den på en 15 våningar hög bränsletank. Bränsletanken bar raketer med fast bränsle som användes under rymdresans två första minuter, sedan kopplades raketerna bort. De landade i Atlanten med hjälp av fallskärmar, plockades upp och återanvändes. 
Den stora bränsletanken innehöll 530 000 liter flytande syre och 1.5 miljoner liter flytande väte. Dessa förgasades i en förbränningskammare och gav drivkraft åt rymdfärjan. Bränslet tog slut efter 8 minuter och 20 sekunder och tanken frigjordes då från rymdfärjan. Den tomma bränsletanken brann upp när den nådde jordens atmosfär.











Rymdfärjans cockpit.



Hasselblad var kameraleverantör till NASA.



Den 17 april 2012 gjorde rymdfärjan Discovery sin sista resa då den transporterades från Kennedy Space Center i Florida till Washington på NASA:s Boeing 747.



Totalt byggdes fem rymdfärjor, varav två havererade. Challenger exploderade strax efter starten 1986 och samtliga sju ombord omkom. Orsaken till haveriet var en packning som inte tålde det kalla vädret. 
2003 förintades Colombia vid återinträdet i jordatmosfären och alla ombord omkom. Det visade sig att en bit av isoleringen på bränsletanken lossnat under uppskjutningen och skadat värmeskölden på ena vingen. Detta ledde till att heta gaser kunde läcka in och smälta aluminiumkonstruktionen. Rymdfärjan tappade styrförmågan och bröts sönder.


Challenger exploderar vid start 1986.


Colombia brinner upp vid återinträdet i atmosfären 2003.



Ett spännande flygplan på museet är Lockheed SR-71 Blackbird, ett spionplan som helt säkert satte skräck i ryssarna under kalla kriget. Max flyghöjd var 25 900 m och max hastighet Mach 3,3 (3 529 km/h). Det flög första gången 1964 och togs ur tjänst 1990.


B 29:an Enola Gay som fällde den första atombomben över Hiroshima, står på museet.




Överste Paul Tibbets (1915-2007) var pilot på planet Enola Gay som den 6 augusti 1945 fällde den första atombomben över Hiroshima. Tre dagar senare fälldes den andra atombomben över Nagasaki av B-29:an Bockscar som flögs av major Charles Sweeney


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar