PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 6 maj 2015

En resa till USA 9 Cape May

Efter två dagar i Washington körde vi österut mot Atlantkusten och målet för dagen var staten New Jersey och en stad som heter Wildwood. Ca 25 mil att köra plus 1 1/2 timmas färd med färja.


För att komma över Chesapeake Bay åker man över den 7 km långa Chesapeake Bay Bridge som egentligen är två broar, en för varje körriktning. Den ena bron byggdes 1952 och den andra 1973.


Ett intressant brobygge!
Bild: Maryland Public Television

Nästa passage över vatten var färjan mellan Lewes och Cape May. Eftersom vi inte hade förbokat någon biljett fick vi vänta en timma. Vi åt lunch, tog en promenad i hamnen och fick syn på detta vackra fartyg. 


Men varför en svensk flagga i en av masterna? Jo det visade sig att fartyget heter Kalmar Nyckel och är en kopia av ett skepp byggt i Amsterdam 1625 och i svensk ägo från 1629. Fartyget ingick i den svenska flottan och tjänstgjorde 1638 som flaggskepp för en expedition som grundade kolonin Nya Sverige som låg just här vid Delawereflodens mynning. Kalmar Nyckel gjorde totalt fyra tur och returresor över Atlanten. Hon såldes sedan tillbaka till Holland och förliste troligen i Nordsjön i ett krig mot engelsmännen 1652. Denna kopia byggdes 1997 och används bl.a. för segling, utbildning, event och bröllop. För säkerhets skull har man två Caterpillar dieslar på vardera 180 hk installerade. Modern navigationsutrustning finns också.

Nya Kalmar Nyckel sjösätts 1997.
Bild: kalmarnyckel.org

En affisch vid fartyget.

Läs gärna mer om Kalmar Nyckel på kalmarnyckel.org eller ladda ner en fullmatad pdf med historik om både den gamla och nya Kalmar Nyckel HÄR.


Så var det dags att köra ombord på färjan över till Cap May. Sjöresan tog ca 1 1/2 timma så en fika hanns gott och väl med. Färjeläget närmar sig.



Färjelinjen Cap May - Lewes startade den 1 juli 1964 så det var 50-årsjubileum när vi var där. Några bilder från öppningsåret.


Många fina bilar på parkeringen.


Andrea Lippi hade bestämt sig för att vara den första betalande kunden på Cape May - Lewes Ferry den 1 juli 1964. Lippi körde hela dagen och natten från Detroit där han hade hämtat upp en ny svart Ford Mustang. Han kom fram kl 3 på natten och sov i sin bil för att få tag på den absolut första biljetten. Lippi köpte två biljetter, en för att spara och en för att använda för färden med färjan. 

Och här anländer han till Lewes.

Andrea Lippi avled 2000 men den första biljetten finns fortfarande kvar hos Lippis änka Catherine.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar