PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 9 maj 2015

SJ Buss 1950


Ur SJ-Nytt 3/1950.
Vägbussförare Elov "Spånga-Lasse" Larsson  och den käcka biljettförsäljaren frk Britt "Brända" Frödin på busslinje 3 mellan Norra Bantorget och Hässelby våren 1950.


Lite rött på läpparna före starten skadar inte, menar frk Frödin.


"Spånga-Lasse" har än en gång lyckligt och väl lotsat passagerare och gods till Norra Bantorget.


Ca 20 000 gånger har vägbussförare Elov Larsson, bland kamraterna mest känd som "Spånga-Lasse", kört direktörer, kontorister, husmödrar, arbetare och skolungdom mellan Norra Bantorget och Hässelby. Han har 23 prickfria år bakom sig, därav 12 i sträck på denna linje.
Man behöver alltså inte förundra sig över att "Spånga-Lasse" kan sin linje utan och innan. Han har under årens lopp sett samhällena norr om Stockholm växa med väldig fart. När han som 20-åring började, fanns det i hans födelsesamhälle Solhem bara 200 villor medan - däribland en som han egenhändigt byggt åt sig, frun och de två pojkarna - nu kantar den väg, som "trean" far åtskilliga gånger varje dygn.
-När jag först körde här ute rymde de största bussarna bara 18 sittplatser, säger han, men de räckte bra. Så började folk flytta utanför stan, vi fick fler passagerare och busstrafiken måste moderniseras och utökas. Nu är de 56 platserna för det mesta upptagna varje tur. Bussmaterielen är fin och SJ har säkert lagt ner åtskilligt med pengar på de norra förortslinjerna sedan de förstatligades.
-Men tyvärr har vägarna i samhällena längst bort från Stockholm inte moderniserats. De är på sina håll lika smala som när jag började. Det är är inte stort svängrum när två bussar möts. Vägen är 5 meter bred och bussarna 2.40, så det är lätt att räkna ut, hur många centimeter vi har att röra oss på.

15 bussar av ovanstående typ (Volvo B532) klara för leverans från Hägglunds i Örnsköldsvik i februari 1949.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Samma busstyp utanför stationshuset i Landvetter.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Längst till höger på stationsplan i Borås står en till!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Likadan hägglundkaross, men byggd på ett chassie från Scania-Vabis.

I det här inlägget om bussar är jag kanske ute på hal is då jag är medveten om att några av mina trogna bloggläsare är bussexperter. Hittar ni fel så hör av er!


2 kommentarer:

  1. I slutet av 70-talet när jag började på SJ Buss såg det (nästan) likadant ut på busstationsplanen. Det små träramperna var då borta och HPL-stolparna var svetsade i bilfälgar med däck på, mest för att de då kunde flyttas vid snöröjningen av planen.

    SvaraRadera