PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 9 september 2015

Tankbilar från förr

Scania-Vabis på 20-talet.


Krooks bolag år 1920.


En rejäl mjölktransportör. Scania-Vabis med 8-cylindrig motor på 10,3 liter.


Nynäs Petroleum i Norrköping 1945. Kan någon i läsekretsen identifiera lastbilens fabrikat?


Shell på Bromma flygplats 1959.


Stockholmsregistrerad Scania-Vabis med fyra eleganta damer. Snyggt!


En tankbil från Shell passerar Knutby.


Nyleverans av Volvo till BP.


Volvo Trygge med SAAB-logga byggd hos ASJ 1960.


Snyggt Caltex-ekipage!



OK, Oljekonsumenterna från 1973.


Bensinleverans 1973. På den tiden fanns också 100 oktanigt bränsle..


Bröderna Franzons åkeri kör för Nynäs.


Scania-Vabis LS85 1968.


Volvo N88 1968.


Sannes i Uddevalla körde Volvo F86 1974.


Gulf Volvo G89 1976.


Norsk Hydro levererar villaolja


...och här står OK för leveransen.



Transport av asfalt från Nynäs-Petroleum.


Sydsvenska Petroleums Aktiebolaget. Förvisso ingen tankbil, men kolla hytten på denna Scania-Vabis från 1914! Visst är den stilig!



3 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg. Vad är det för amerikansk nynäsvagn tro? Verkar vara ett långt namn om man ser på huvsidan. Visst fanns det väl 101 oktan har jag för mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade också på Nynäsbilen men gick bet. Kanske någon annan läsare kan hjälpa till med identifieringen?

      Radera
  2. Hejsan
    trevlig sida det här, ang Nynäs-bilen har jag många gånger sett den fylla bensin vid Nynäs-macken som fanns på Stockholmsvägen i Norrköping under -50talet, bilen är en GMC -tror det är en -39:a, grillen var kromad och var hur elegant som helst på den tiden texten på huvsidan är General Motors Truck, finns det ett korrekt svar kan du kassera mitt inlägg
    Med vänlig hälsning Ulf Carlsson

    SvaraRadera