PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

fredag 9 oktober 2015

Crescent 500 cc

Nymanbolagen AB (NV) hade gjort sig kända för tillverkning av cyklar och motorcyklar. 1954 konstruerade de sin första båtmotor, NV Marin, även kallad "Nyckelpigan".
Bild: mo-ped.se

1960 bildades Monark Crescent AB (MCB) där Nymanbolagen ingick. Samma år konstruerades en ny motor som var tänkt som drivkälla till en stor utombordsmotor för fritidsbåtar. Det var en vattenkyld 3-cylindrig tvåtaktare på 500 cc och denna motor kom att tillverkas under många år och i olika versioner med både 500 cc och 600 cc. Motorn såldes under namnen Crescent, Monark och Archimedes Penta.










På Båtmässan i Stockholm 1966 gjorde Nymanbolagen sensation med en utombordsmotor som försetts med det nya drevsystemet Crescent Drive 45. Också här användes den 3-cylindriga tvåtaktaren. Finessen var att den hade en framåtriktad dragande propeller. Drygt 2000 Drive 45 såldes, varav en del exporterades. Uppfinnaren till Drive 45 hette Helmer Pettersson, far till den kände tävlingsseglaren, båtkonstruktören och bildesignern Pelle Pettersson.



Snart upptäckte man att den hade stor potential för båtracing.1961 kördes den första tävlingen och det blev vinst direkt! Motorn lämnade 50 hk på metanolbränsle och ricinolja, ett bränsle som då var tillåtet att använda. Nu följde några år med stora framgångar och många världsrekord. Man körde i två klasser, C och CS. 1964 var effekten uppe i 80 hk i klass CS. Man vann SM, NM och EM och många internationella förare körde med Crescents motorer.





Två svenska förare i road racing, eller TT som det hette på den tiden, blev också intresserade av Crescents motor. Det var Billy Andersson från Göteborg och Agne Carlsson från Stockholm som byggde var sin ram anpassad till denna motor. Kylare, expansionskärl och en 6-växlad AMC växellåda klämdes också in. Billy körde Isle of Man TT men fick bryta pga maskinproblem, men året efter tog han sig i mål. Om Agne och Crescenten någonsin kom ut på tävlingsbanan har jag ingen aning om. Kanske någon läsare vet mera?
Agne Carlssons Crescent visades upp på Pickos MC-Show i Marmorhallarna 1969 och jag var där med min Kodak Instamatic som av någon anledning var laddad med diafilm(!).






Också i road racingens sidvagnsklass fanns en förare som körde med Crescentmotor. Det var Rudi Kurth från Schweiz.  






Rudi och hans flickvän Dane Rowe, som var burkslav, kuskade Europa runt i en gammal Citroën med sidvagnsmotorcykeln på taket. Sov och åt gjorde de i bilen.



Bild: moto73.nl


1976 byggde Rudi ett nytt transportfordon, kallad CatVan. Bygget baserade han på ett chassie från en Citroën DS21. 
One of a kind!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar