PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

söndag 22 november 2015

Airway och ConvairCar

En bild ur Populär Mekanik nr 3 1950. Inget namn anges på bilen, men lite forskning på nätet gav resultat.

Bilen är en Airway Sedan som konstruerades av Theodore P. Hall och tillverkades av Airway Motors Inc. i San Diego mellan 1949 och 1950. Den vägde bara ca 350 kg och byggdes i aluminium och det nya materialet plastik. 


Enkel förarplats, men många instrument att hålla reda på!

Motorn satt baktill och var en 2-cylindrig luftkyld Onan på 636 cc och 10,6 hk. 


Transmissionen bestod av en "Fluid-Drive", dvs en hydraulisk momentomvandlare som via en kardanknut var kopplad till en växellåda med två växlar. Från ett drev på växellådan gick sedan en kedja som drev vänster bakhjul. 


Airway fanns även i en coupéversion.


Mannen som konstruerade Airway, Theodore P. Hall, hade några år tidigare varit med och konstruerat den flygande bilen ConvairCar 116. Bilen hade en bakmonterad motor på 26 hk och plats för två personer. Flygplansmotorn kom från Franklin och var på 90 hk. Flygplansdelen gick att ta loss och idén var att kunna flyga till lämplig plats, plocka bort flygdelen och sedan ha en vanlig bil. Den 12 juli 1946 flög ekipaget för första gången och det blev totalt 66 flygningar med denna prototyp.



Nästa steg i utvecklingen blev Convaircar 118. Motorn på 25,5 hk var bakmonterad och kom från Crosley. Flygplansmotorn var en Lycoming på 190 hk. 



Bilen hade en strömlinjeformad kaross av glasfiber med plats för fyra personer. Tittar man noga så ser man luckorna i karossen som döljer infästningarna för flygdelen. Den ljusa bilen är prototyp 1 och den mörka prototyp 2. (Klicka för större bilder).




Convaircar 118 lyfte för första gången den 15 nov 1947. 

Tre dagar senare under den tredje provflygningen fick piloten nödlanda på grund av bränslebrist. Bilen totalförstördes men flygplansdelen fick bara mindre skador och kunde repareras.


En ny kaross monterades och ekipaget var i luften igen den 29 jan 1948.




Företaget Consolidated Vultee som finansierade projektet räknade med att sälja 160 000 Convaircar och priset beräknades till $1500 per styck. En tanke med projektet var att placera ut dessa flygande bilar för uthyrning på flygplatser. 

Du kommer med din bil, kör in under vingarna och snart är du i luften. Kul idé, men succén uteblev.
Obekräftade uppgifter säger att bildelen kan ha konstruerats av svensken Olle Schjölin. Han tog internationellt flygcertifikat vid Thulins flygskola redan 1916, men tvingades sluta flyga 1920 efter att ha skadats i en motorcykelolycka. 1921 reste han till USA där han arbetade inom bilindustrin, bl.a. på General Motors. På 30-talet återvände Schjölin till Sverige och var med och utvecklade Volvo PV 60, en bil som på grund av kriget inte började tillverkas förrän 1946. I samband med krigsutbrottet återvände Olle Schjölin till USA. 
Med den bakgrunden är det i alla fall inte omöjligt att uppgiften om Schjölin och Convaircar kan vara riktig.

2 kommentarer:

  1. Tanken var nog god men känns ändå som lite onödigt?

    SvaraRadera
  2. uuh jag som är så flygrädd. Hur stark var infästningen?
    Ser framför mig hur en ensam bil singlar ner från himmelen.
    /Patrik

    SvaraRadera