PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

söndag 15 november 2015

Borlänge

Då är det dags igen för ett vackert kolorerat vykort, denna gång från Sveatorget i Borlänge. Den vita byggnaden är Stora Hotellet och biografen Palladium. I Vasahuset till vänster huserar bl.a. Andelsslakteriet, en guldsmed och Skocentralen. Kanske är den rödkolorerade bilen utanför guldsmedsbutiken en Citroën B11.


Sveatorget idag som det ser ut i Google Street View. Palladiumhuset är renoverat och i Skocentralens tidigare lokaler finns nu Tillskottet som säljer kosttillskott och träningsprylar.
Bild: Google

I Vasahuset fanns också en butik för skinnvaror, en damfrisering och en spännande takvåning!


Nu säljs det inte längre skinnvaror i hörnbutiken. Istället finns här ett solarium och en pizzeria har övertagit Andelsslakteriets lokal. Den fina takvåningen finns kvar liksom den röda fasadskylten "Damfrisering". Där det tidigare låg vacker trähusbebyggelse finns nu istället Biopalatset.
Bild: Google

I Palladiumhusets bottenplan hade Mälareprovinsernas Bank ett kontor.




Här står det istället Länssparbanken på fasaden. På den översta bilden finns ingen skyltning alls, vilket kanske tyder på att bankverksamheten då lagts ner.


Stora Hotellets byggnad är bevarad medan alla de vackra trähusen som syns på detta vykort idag är borta.




Under många år fanns här också kinarestaurangen Le Mandarin.




Ett härligt vykort från Sveatorget, tiden är 50-tal och två röda Volvo PV står parkerade utanför guldsmedsbutiken och Skocentralen. Ett par herrar i kostym och hatt kanske diskuterar livet förr och nu.



Stora Hotellet och biografen Palladium med SF-skylt på entrétaket. Bion öppnade 1919 och stängdes 1986. I byggnaden intill huserar bl.a. Yllefabriksboden, Foto-Centralen och Nya Boden. (Klicka för större bild).



Samma vy 2013. Yllefabriksboden och de andra affärslokalerna är nu bostäder och fasaden har helt ändrat karaktär. Den stiliga klockan står i alla fall kvar.
Bild: Google

Nu till Hotell Saga som ligger vid korsningen Stationsgatan - Borganäsvägen.


Hotell Saga och på vänster sida Handelsbankens vackra fastighet. I nedre vänstra hörnet finns en Castrolskylt så förmodligen låg där en bensinstation. 


Framför hotellet på ovanstående bild står en gulsvart sk fontellare. Det var polismästare Ernst Fontell i Göteborg som på 1940-talet införde denna speciella trafikdelare med inbyggd belysning. Fontellarna sattes upp vid många övergångsställen i Göteborg och infördes sedan i flera städer runt om i Sverige. Polismästare Fontell var en kreativ herre som också införde polisbilar med radioutrustning i Göteborg redan 1935. Göteborgs två sista fontellare togs bort 1983 och står nu på Ernst Fontells Plats utanför polishuset vid Skånegatan.


Nu ser det ut så här. En betongkloss med Bragegallerian och Handelsbanken till vänster. Hotell Saga finns faktiskt kvar och nu kan man fika på Café Esplanad som disponerar bottenvåningen.
Bild: Google

Vi fortsätter Borganäsvägen norrut. Bilden ser ut att vara från 20- eller 30-talet. 


Samma vy, men nu är trähusen till vänster rivna och man har byggt det nya Rixo-huset. I nedre högra hörnet skymtar entrén till Hotell Saga. Till höger en bit fram på gatan finns en Esso-skylt så där låg förmodligen också en mack.


Samma plats idag med entrén till Hotell Saga.
Bild: Google

På 60-talet fanns en Ringbar på Borganäsvägen.
Bild: dt.se



Nu drar vi vidare till Stationsgatan år 1955. Många fina neonskyltar på fasaden och helt klart läge för lite intressant bilspaning.

För att göra det ännu trevligare för er bloggläsare så bidrar min bloggkollega Imperial 58 med samma bild i färg, dessutom med en lista på alla bilarna.
Från höger till vänster: VW Kleinbus 1954, Oldmobile 6 Touring Sedan 1938, Volvo PV 444 HS 1954, Ford Taunus Kombi 1955, VW 1200, Ford Taunus Transit, Opel Rekord 1954 samt slutligen en Jaguar med takräcke! Ännu en VW 1200 finns med på den översta bilden.


Samma fastighet 2015.
Bild: Google
Samma plats, samma hus, men från en annan vinkel. Byggnaden till vänster är Hotell Saga. Vid övergångsstället känner vi igen den gulsvarta fontellaren. En affisch visar att Circus Scott är på gång.


Stationsgatan 70-tal.


Samma vy 2013. Är det bara jag som tycker att stadsmiljöerna är betydligt tristare idag?
Bild: Google

På Stationsgatan ligger också Hotell Brage som byggdes 1965. Först blir det naturligtvis ett kolorerat vykort på hotellet. 
VW Transporter med flak, VW 1500, M-B 180 och Opel Rekord är bilar jag kan identifiera på bilden.


Nedanstående foto visar att koloratören på bilden ovan inte fick till färgsättningen exakt som originalet.


Läge för lite bilspaning igen!





Hörnet Stationsgatan - Borganäsvägen. Hotell Brage med Handelsbanken och på andra sidan gatan ligger Domus i tidstypisk betongstil.

Domus och Hotell Brage från andra hållet.


Ingen Saab 96 och ingen Ford Taunus 17M på denna bild. Domus är nedlagt och har nu blivit Affärshuset Liljan.
Bild: Google

Det är 60-tal och i nederkant syns Hotell Brage och Hotell Saga.


Vid korsningen Stationsgatan - Tungatan låg Esso Motorhotell med lite spännande arkitektur.


Nu är det Scandic Borlänge.
Bild: Google

Ett par kilometer söderut ligger Gylle Värdshus. En röd Volvo P1800 står parkerad vid den ursnygga hotellskylten.





Bensinstationen är nedlagd och Sixt hyr ut bilar i de gamla macklokalerna. Värdshuset är nu som så många andra hotell ett asylboende.
Bild: Google

Borlänge busstation med GDG:s röda bussar.



En vacker bild från 1958. Bussen är en Volvo B514 och till höger i bild står en Plymouth parkerad.




Jag avslutar detta inlägg med lite järnvägshistorik. 1881 kom järnvägen till Borlänge. Det var SDJ (Södra Dalarnes Järnväg) som då öppnade linjen Krylbo - Borlänge. 

Stationshuset öppningsåret 1881. (Bilderna är klickbara).
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

1912 fanns det järnvägshotell vid stationen. Notera kiosken med skylten "Vattenbutik". 


Okänt årtal men vattenbutiken är nu riktig kiosk och säljer bl.a. tidningar och böcker.


Det är 50-tal och Järnvägshotellet skyltas som Järnvägsrestauranten. Kiosken drivs nu av Pressbyrån. 


Stationshuset från framsidan.


Jag får inte riktigt ihop denna byggnad med de andra bilderna på järnvägshotellet vid stationshuset. Så här tror jag att det ligger till: Ett nytt och större järnvägshotell byggdes och det gamla blev då järnvägsrestaurang och hotellannex. Någon som vet mera om detta får gärna höra av sig.


Bron över järnvägen.


1966 invigde SJ en ny järnvägsstation i Borlänge.



Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

I det nya stationshuset stod t.o.m. en personvåg, något som förr fanns på många svenska järnvägsstationer. Toaletterna var utrustade med myntinkast.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Resgodsavdelning och biljettexpedition. 1966 kunde man både pollettera sitt resgods och köpa biljetter på de flesta stationer. Det kan man inte idag. På väggen görs reklam för resor till Franska Rivieran eller som det står på affischen, Cote d´Azur.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Den nya stationen ansågs mycket modern med sin strama arkitektur och gångtunnlar över spåren. Ett Hg-lok rullar förbi och till höger syns en av postens gula plattformstruckar.

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Kanske hade jag en aning om mitt kommande yrkesval när jag står framför ett nytt lok T43 i Borlänge i början på 60-talet. 
Dessa lok tillverkades av Nohab 1961-63 och många av dem gör fortfarande god tjänst ute på spåren.



Bostadsområdet Bullermyren. En Saab 92 och en Volvo PV, båda W-registrerade och med S-märke på bakluckan. Höghus och modern affärslänga med bl.a Konsum Snabbköp och Busstation.  





Hur ser det ut här idag? Finns den fina affärslängan kvar? Har någon en bild så får ni gärna mejla den till mig.
Eftersom jag inte är någon borlängebo och i vuxen ålder inte besökt staden så kan det ha smugit sig in ett och annat fel i texten. Om ni hittar något som inte stämmer så är jag tacksam om ni hör av er så jag kan rätta till det.

3 kommentarer: