PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 4 november 2015

Saab 96

En dag på Saab-fabriken i Trollhättan någon gång i början av 60-talet. Vita däcksidor från fabrik! Var det för exportmarknaden eller var det original även på bilar för Sverige?


Alla har vi väl minnen från vår första bil. Min var en blå Saab 96 årsmodell 1962-63. Bilen hade tvåtaktsmotor på 850 cc, 38hk, 
3-växlad låda med rattspak och frihjul. 
Saaben inköptes i maj 1972 och ägaren innan mig hade lagt många timmar på rostlagning. Golv och hjulhus var åtgärdade, men ändå fanns det en hel del kvar att jobba med. Mycket skruvande och svetsande blev det, men också många härliga blårykande mil! 
Dagens bilar rostar också, men jag tror ändå att rostskyddet blivit bättre med åren. Denna bil var alltså rejält sönderrostad redan efter 10 år. I dagens bilar är det kanske all elektronik som sätter gränsen för hur länge det är lönt att köra dem. 

Jag hade bilen ett par år och så här såg den ut när jag sålde den.


1 kommentar:

  1. Tror att vita däcksidor var standard för export till tex USA och tillbehör i Sverige.

    SvaraRadera