PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 10 november 2015

Väröbacka

Från Åskloster i gårdagens inlägg, beger vi oss nu ca 5 km norrut till Väröbacka. 


Så här såg det ut 1962 när Riksväg 2 fortfarande gick genom samhället.



Väröbacka Gästgivaregård, eller Backa Gästgivaregård som den hette förr i tiden, har varit gästgiveri sedan 1704. Innan järnvägen byggdes 1888 var gästgiveriet en plats där diligenserna bytte hästar. Fem sådana bytesstationer fanns mellan Malmö och Göteborg. Det fanns även övernattningsrum och man erbjöd mat till både resande och hästar.

Uppdatering från en läsare:
Det är en sanning med modifikation att "Gästis" är sedan 1704. De första ca 150 åren låg det på en plats ca 500 meter söder om nuvarande läge. Gästgivaregården flyttades till nuvarande plats vid "Laga skiftet i Backa by" ca 1850.



En kolorerad Saab utanför gästgivargården.


1960 kör en ensam VW (?) på rikstvåan förbi gästgiveriet.

En Renault 16 står parkerad vid Värö Värdshus som det kallades på 1960-talet. 



Väröbacka Gästgiveri en dag i november 2015.


Gästgiveriet bytte ägare 2014. Nu har man ett eget öl, en American Pale Ale, som kommer från Sandt Brewery, ett litet lokalt mikrobryggeri i Väröbacka.



En liten trevlig film där de förra ägarna berättar lite om gästgiveriets historia.



Väröbacka Livs. Bilden är från 1962.

Min vän Anders M som bor i Väröbacka skriver så här om butiken: 
"Butiken byggdes omkring 1950 med bland annat ett riktigt bageri i källaren och den drevs av Arvid och Edit. Arvid var också brandchef för borgarbrandkåren. Brandstyrkan sammankallades med tyfonlarm. Vid brandstationen stod Chevroletbrandbilen parkerad under slangtornet. Tyvärr brann brandbilen upp vid en gräsbrand ...
I slutet av 70-talet var ägarparet gamla och sålde sin butik. Nya ägare kom in med nya grepp, som att t.ex. dekorera butikens utsida som bilden visar. Affärerna gick bra och man flyttade in i en nybyggd affärslokal mitt över vägen. Det gjordes stora inköp, men ingenting betalades. Affärsrörelsen gick naturligtvis omkull och lokalen togs över av nya ägare."

Idag är byggnaden en pizzeria.


Även kooperativa hade butik i Väröbacka men den stängdes omkring 1965. Nedanstående kooperativa butik låg i närheten av Bua som ligger ca 6 km väster om Väröbacka.
Bild: DigitaltMuseum  Foto: Sune Sundahl

"Ej tjäna på andra, men tjäna varandra" och "Vi kan göra mera bara vi blir flera" stod det på skyltar i butiken.
Bild: DigitaltMuseum  Foto: Sune Sundahl


Tidigare gick Västkustbanan genom Väröbacka. Stationen hette Backa fram till 1922 då postadress och järnvägsstation bytte namn till Väröbacka, detta för att skilja sig från flera andra platser i Sverige som också hette Backa. 

Bild från 1920-talet. Lägg märke till vindsnurran på vattentornet! Kanske var den till för att pumpa upp vattnet?
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Ett blandat tåg med D-lok, godsvagn, resgodsvagn och två personvagnar. Året är 1967.
Foto: Björn Malmer
1969. Stationshuset med postkontor i byggnadens norra del.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Västkustbanans nya dubbelspår drogs en bit utanför samhället och Väröbackas spår och stationshus revs. Anders M lyckades i sista stund rädda några byggnadsdetaljer från stationshuset, bl.a. dessa pelare som nu håller upp taket på Anders vedbod. 
Notera spåret! För vedtransporterna mellan vedbod och pannrum finns naturligtvis en rälsgående vagn.


Lantbrevbärare Yngve Silverborn utanför Väröbacka järnvägsstation. Han använde motorcykel från 1953 och bil från 1961. Motorcykeln är en Monark.
Bild: Postmuseum

Lantbrevbärare Yngve Silverborn läser tidningen vid postens pakethylla på Väröbacka järnvägsstation.
Bild: Postmuseum

Postkontoret Väröbacka år 1986.

Bild: Postmuseum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar