PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 11 november 2015

Volkswagen Transporter T1

Volkswagen Transporter T1 tillverkades mellan 1950 - 1967 och firar alltså 65 år i år.

Gunnars Radio TV startade sin verksamhet i Södertälje 1958 just när försäljningen av TV-apparater tog fart i samband med att fotbolls-VM hölls i Sverige. Den vackra bilden är tagen utanför butiken i korsningen Mariekällgatan - Liljevalchsgatan. I samma fastighet låg också Maria Salongen och Konsum Solrosen.
I den fina VW-bussen står kartonger med nya DUX-apparater och förmodligen är mannen i vit rock en radio- och TV-tekniker. Resväskan ser ut att vara välfylld med diverse verktyg och kanske är det TV-antenner i de avlånga pappkartongerna. 
Möjligen är det en sådan här Dux Opera på bilden ovan. I så fall är bilden tagen runt 1962-63.

Familjeföretaget Gunnars Radio finns kvar idag som en Audio Video-butik och drivs nu av tredje generationen. Efter att ha flyttat runt under några år är man nu tillbaka i samma hus där man en gång började, men nu i Konsum Solrosens gamla lokaler.

Så här såg det ut 2014 enligt Google Street View. Huset var snyggare förr...
Bild: Google

VW Transporter hade en mängd olika användningsområden. Här en fiskbil där det också säljs potatis

...och en målarbil. Snyggt med träklädda dörrar! Täckfärg och Cuprinol lastas och i skyltfönstret görs reklam för "Syntem, interiörmatt lackfärg i geléform". Jag har för mig att det var Alcro (Alfort & Cronholm) som tillverkade den färgen. 

Hos Alfort & Cronholm såldes inte bara färger, här såldes också mer suspekta varor... ;-)

Den 8 mars 1950 startade produktionen i Wolfsburg.

Det blev succé och efter fyra år hade man tillverkat 100 000 exemplar.

2 kommentarer: