PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 12 december 2015

17M och Möckeln

Visst är det ett vackert vykort! En Ford Taunus 17M Turnier 1957-60 och platsen är Restaurang Villa Näset vid sjön Möckeln utanför Älmhult.


Samma plats några år tidigare med enklare typ av utemöbler.


Möckeln är ett stationssamhälle några kilometer norr om Älmhult vid sjön Möckelns sydöstra strand. Södra stambanan förbi Möckeln öppnades 1862, elektrifierades 1933 och fick dubbelspår 1957.

Möckelns gamla stationshus 1915.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

1916 byggdes ett nytt stationshus och här är bygget igång i form av ett sk AK-arbete. Statens Arbetslöshetskommission instiftades 1914 efter första världskrigets utbrott och införde AK-arbetet som en statlig insats för att motverka den arbetslöshet man trodde skulle komma.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Det nya stationshuset stod klart 1916.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

1918 byggdes ett nytt ställverkshus.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Stationshus och ställverk.
Bild: Sveriges Statsbanors stationshus 1925

Möckeln station 1930. Det är ånglok som drar tågen då banan ännu inte är elektrifierad.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

En vit Renault 8 Major står parkerad bakom stationshuset 1968.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Så här ser huset ut idag när man tittar på Google Streetview. 



Samhället Möckeln med sågverket. I bildens högra kant syns stationshuset. Kortet är från 1961.




I Värmland finns också en sjö som heter Möckeln. Den sträcker sig från Karlskoga i norr till Degerfors i söder. Här fanns tidigare också en järnväg, Vikern - Möckelns Järnväg (WMJ). Den byggdes 1871-1873 och gick mellan Striberg och Degerfors, en sträcka på 55 km. Järnvägen var smalspårig med den mycket ovanliga spårvidden 802 mm.

En del av WMJ:s fordonsflotta som nog måste betraktas som synnerligen intressant!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

WMJ Lok 5 med vagn WMJ AC 2 på vändskivan i Dalskarlsberg.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Vagnen finns faktiskt bevarad, ägs av Sveriges Järnvägsmuseum och står nu i Smedjebackens lokstall. Det är den blå vagnen längst till vänster.
Bild: wikipedia  Foto: Holger Ellgaard

WMJ-tåg vid stationen Valåsen 1901.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Amanda Lundbäck



4 kommentarer:

  1. Fina vykort. Stort tack för länkningen i blogglistan!

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg! Och nu är misserbässer Larsson igång igen. Taunusen är ingen 17M utan en "Standard". Dvs den hette bara Taunus 17. Syns på den enklare kromen på karosserisidan m m. Finns nästan inga kvar av den modellen då de flesta kvar verkar vara 17M. De flesta nysålda i Sverige var också av typen 17M. På nästa modell hette alla 17M och den lyxiare versionen hette 17M TS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Larsson för detta klargörande som jag inte hade en aning om. Trots detta låter jag M:et stå kvar. Alltid retar det någon annan misserbesser ;-)

      Radera
    2. Jag har inte vetat detta så länge jag heller ;-)

      Radera