PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

fredag 25 december 2015

BMW Museum

Det finns många trevliga fordon på BMW-museet som t.ex den här vackra BMW 328 Mille-Miglia Roadster från 1939. 


Trevligt är också att de flesta fordon står fritt och inte bakom inhägnader och rep. Den vita bilen i mitten är en BMW 507 från 1956. På balkongen ser vi ännu en bil ur BMW Art Car Collection, en 635 CSI från 1986 dekorerad av konstnären Robert Rauschenberg.



BMW 315/1 Cabriolet som byggdes i 9521 exemplar åren 1934-36.


1934 var det världspremiär för 315/1 på IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) i Berlin.
Bild: BMW

BMW 328 som byggdes 1936-39. Snygg cockpit, men vad skymtar i backspegeln?


Jo, det elegant placerade reservhjulet!



1955 lanserades den fyrhjuliga BMW Isetta. I Sverige klassades den som bil och endast ett fåtal såldes. 1959 kom den trehjuliga varianten som fick köras på mc-kort och då tog försäljningen fart även här. Kundgruppen var de som bara hade körkort för motorcykel och ännu inte hade råd med bil.


En läckert orange 2002 TI av årsmodell 1968.


BMW Z1 från 1988 med dörrar som skjuts nedåt i karossen.


Snygg tidslinje!



BMW har en lång tävlingstradition och här är några feta bilar i fabrikens racefärger.


BMW Concept Vision Efficient Dynamics är en konceptbil som presenterades 2009. Efficient Dynamics innebär att det är en plug-in hybrid med en 3-cyl turbodiesel och två elmotorer. 


2014 gick Vision i produktion som BMW I8. Dieselmotorn ger 231 hk, elmotorerna 131 hk, alltså totalt 362 hk. 
BMW I8 2015 i en monter på BMW Welt.


En del av alla motorcykelmodeller som BMW tillverkat under årens lopp.


BMW R32 var den första motorcykeln som BMW tillverkade under eget namn. Modellen producerades i 3000 exemplar åren 
1923-26 och drivlinan var en tvåcylindrig boxermotor med kardandrift. 


En motor kan vara ett konstverk!


Den vackra BMW R7 1934 var en prototyp som aldrig gick i produktion. I 70 år förvarades motorcykeln i en trälåda nerplockad i delar. 2005 öppnades lådan och en restaurering påbörjades. Mycket gick att renovera men en del detaljer fick nytillverkas.


BMW R90S tillverkades mellan 1973-76. 900 cc, 67 hk och en toppfart på 200 km/h räckte till en plats bland 70-talets superbikes. 



För mig var R90S en drömhoj. Pengarna räckte dock bara till en R75/6, här parkerad utanför föräldrahemmet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar