PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 1 december 2015

Saab 99:an

I en kommentar på gårdagens inlägg undrade Larsson vad det blev för bil efter Saab 95:an och här kommer svaret.
På den tiden var huvudintresset motorcyklar och jag bytte till en ny modell varje år. Varje sommar packade vi motorcyklarna och begav oss söderut och resmålen var bl.a. Österrike, Jugoslavien, Italien, Spanien och Franska rivieran. 1982 hade jag bytt upp mig till en BMW R100 RT som då kostade 36.000 kr. 


Det var mycket pengar och ekvationen ny mc + semesterresa + bil gick inte riktigt ihop. För att få loss pengar till semestern så såldes Saab 95:an och jakten på en billigare bil började. Då fanns ju inte Blocket så radannonserna i Göteborgs-Posten luslästes. En veronagrön Saab 99 verkade intressant. Telefonnumret gick till ett område på Hisingen som inte hade det bästa ryktet ens på den tiden. Det visade sig att bilsäljaren var en sådan som utgav sig för att vara privatperson, men hade hela parkeringsplatsen full med bilar till försäljning. Saaben provkördes i alla fall och den verkade helt ok. Nu var frågan om jag skulle våga handla bil av "Zigenarna". De hade inget gott rykte och historierna om snabbfixade och manipulerade bilar var många. Efter lite funderande tog jag en chans och slog till. Jag tror priset blev 5 000 kr efter prutning. Det visade sig bli en lyckad affär och bilen gjorde god tjänst i många år utan krångel. Den var inte vacker, men hade god komfort och som vinterbil var den fantastisk. 
En dag lånade jag ut 99:an till en vän som tyvärr råkade köra in i baken på en buss. Fronten trycktes in en bit, men den var ändå körbar. Jag slängde in en annons och fick den snabbt såld för 2 000 kr till en ung kille som inte verkade bry sig om skadorna på bilen. 
Några dagar senare ringde polisen och var intresserad av mig och min gamla bil. Det visade sig att köparen och 99:an direkt efter affären varit inblandade i ett stort rån! Ägarbytet hade inte hunnit registreras och därmed riktades brottsmisstankarna mot mig. Så kan det gå.
Detta är den enda bild jag hittar i mitt arkiv där 99:an finns med. Brorsan med dåvarande flickvän och mina barns mamma utanför Svenneby gamla kyrka 1985.



2 kommentarer:

  1. Veronagrön? Min första bil Amazon 1965, var omlackad i Veronagrönt!

    SvaraRadera
  2. Ja, då fick vi klarhet i detta. Fö har även Larsson haft verogrönlackerade bilar, em Opel 62 och en Taunus 65:a.

    SvaraRadera