PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

torsdag 28 januari 2016

Saabaro

Under en promenad hösten 2015 i den lilla staden Silver Plume i Colorado, hajade jag till när jag gick förbi denna bil. Helt klart var det en Saab, men det var något som inte stämde. 

Det visade sig vara en Saab 9-2X Aero, en bil som aldrig såldes i Sverige. 9-2X var egentligen en Subaru Impreza och var framtagen för USA-marknaden som ett komplement till 9-3 och 9-5. Fram- och bakdel var saabifierade och även interiören var annorlunda. Bilen tillverkades 2004-2007 och såldes i två versioner, båda med 4-cyl boxermotor och permanent fyrhjulsdrift.
9-2X Linear hade 165 hk och 9-2 Aero 225 hk. 







Så här såg bilen ut som en Subaru. Saab-fronten var, i mitt tycke, betydligt snyggare!





General Motors gjorde på samma sätt med Saab 9-7X som var en saabifierad Chevrolet. Den tillverkades 2005-2008 och var i grunden en Chevrolet Trailblazer. Bilen såldes aldrig officiellt i Sverige, men några exemplar har ändå letat sig hit genom importfirmor.


Saab 9-4X var en riktig Saab som började tillverkas i Mexico 2011. Ca 500 bilar blev det innan Saab gick i konkurs.


På Saabmuseet i Trollhättan stod en 9-4X BioPower Concept vid mitt besök i juli 2011, fem månader innan Saab gick i konkurs.





Om Saab fått leva vidare kunde en riktig Saab 9-2 kanske sett ut så här. En hyllning till Sixten Saason, skaparen av originalet, Saab 92.

Saab 92010 Sixten Concept by Eduard Gray.


Eller kanske så här!



2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg om denna bil !!

    SvaraRadera
  2. Finns det reservdelar till dessa bilar ?

    SvaraRadera