PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

torsdag 11 februari 2016

Bilar i Borås

Är det en bild från en av sommarens veteranbilsträffar på Stora Torget i Borås? Nej, det är ett vykort från 30-talet med Rådhuset i bakgrunden. Torgbrunnen, eller Sjuhäradsbrunnen som den egentligen heter, finns ännu inte på plats då den invigdes 1941.
Härliga bilar! Volvon tror jag är en PV650, men de övriga fordonen får läsekretsen gärna hjälpa till med att identifiera.


Det är 50-tal och bilfritt på torget. Den gula P-skylten visar att bakom fotografen finns en parkeringsplats framför Handelsbankens hus.


60-tal och bilarna är tillbaka. Volvo PV, VW och Opel Kapitän. Bakom mannen till vänster skymtar en elegant Renault Floride.


I andra änden av torget ligger Handelsbankens hus, byggt 1916. Handelsbanken flyttade vid årsskiftet och nu diskuteras hur dessa lokaler ska användas i framtiden.
Bild från 1950.


Det är 60-tal och läge för lite trevlig bilspaning igen. 



Nu har det byggts ett EPA-varuhus och till höger om Handelsbanken har det låga trähuset ersatts av en vit betongkloss.





2 kommentarer:

  1. En del bilder jag inte sett förrut. Framtidens hus kallas den vita ny byggnaden till höger om Handelsbanken.

    SvaraRadera
  2. På Stora Torget i Borås har jag varit många gånger!

    SvaraRadera