PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

måndag 15 februari 2016

Tvåhjulingar i München

Fyrmanna-tandem och en tuff motorcykel som användes vid cykeltävlingar. För cyklisten gällde det att ligga så nära som möjligt för att minska luftmotståndet. Mc:n är från 1910. Växellåda saknades och drivningen skedde med en rem direkt från vevaxeln. 

Korta avgasrör direkt ut från cylindrarna bör ha åstadkommit ett gött ljud!



Från början användes tandemcyklar men i början av 1900-talet gick man över till motorcyklar.





Det var riktigt håriga maskiner som kördes! De långa styrena var för att föraren skulle komma så långt bak som möjligt för att minska luftmotståndet för cyklisten.



En annan trevlig motorcykel på Verkehrszentrum i München är denna trehjuliga Heinle & Wegelin från 1899. Det är en 1-cylindrig fyrtaktare på modiga 1595 cc med en effekt på bara 2 hk. 

Avancerad transmission med många kugghjul!

För den motortekniskt intresserade är högersidan minst lika intressant!
Bild: Deutsches Museum

Det tävlades också med dessa trehjulingar. Här har Hugo Wegelin precis kommit i mål efter en framgångsrik tävling med sin Heinle & Wegelin med passagerarsäte baktill!
Heinle & Wegelin började tillverka cyklar 1890 och trehjuliga motorcyklar 1896. Företaget gick i konkurs redan 1900.


Otto Safety Bike från 1885,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar