PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

torsdag 4 februari 2016

Verkehrszentrum München

Jag har tidigare skrivit några inlägg om mina besök på BMW Welt och BMW-museet i München (sök på etiketterna BMW och Mini). Samtidigt passade jag också på att besöka Deutsches Museum Verkehrszentrum, ett museum med en trevlig blandning av fordon på både stål- och gummihjul.

Här finns t.ex. en drivenhet till en av prototyperna till Deutsche Bahn:s första höghastighetståg ICE-V som började provköras 1985. Tåget bestod av två drivenheter (lok) och tre mellanvagnar och hade en total effekt på 8400 kW (ca 11 400 hk). Max hastighet var 350 km/h. ICE-tågen sattes i kommersiell drift 1991 med 280 km/h som max hastighet.
Det vackra gröna ångloket är Schnellzuglokomotive S 3/6 byggt 1912.



Hyttinteriören i ICE-V.

Som jämförelse kan nämnas att fransmännen började köra kommersiellt med TGV-tåg i 270 km/h redan 1981. 
1984 åkte jag och en kollega TGV från Paris till Lyon. Det var en intressant upplevelse för två unga svenska lokförare som var vana vid att köra max 130 km/h.

I Sverige avgick det första X2000-tåget med betalande passagerare den 4 september 1990 och maxhastigheten var 200 km/h.
En bild på det det första X2000-tåget vid Dingtuna under en provkörning 1989.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


På museet står också ett motorvagnståg ET 420. De var pendeltåg (S-bahn) och började byggas 1970 inför olympiaden i München 1972. Totalt tillverkades 480 exemplar.


15 exemplar av dessa tåg rullade faktiskt i Stockholm åren 2001-2005. Storstockholms Lokaltrafik (SL) hade akut brist på tåg och i väntan på de nya X60-tågen hyrde man in 15 ET 420-tåg från Tyskland. Det första tågsättet anlände till Sverige hösten 2001. Efter ombyggnader (bl.a. nya, kraftigare frontrutor) och ommålning i SL:s färger togs de första tågen i trafik i januari 2003. 
I Sverige kallades de X420. Efter avslutad tjänstgöring 2005 skrotades tågen i Sverige.

X420-tåg i Älvsjö 2003.
Foto: Johan Hellström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar