PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 22 mars 2016

Mer från Skellefteå

I det förra inlägget blev det en del bilder från Skellefteå. Här kommer några till och jag börjar med lite järnvägsrelaterade bilder. Först en fin bild från 70-talet med SJ-Duett och dieselpumpar för järnvägsfordon.
Bild. Sveriges Järnvägsmuseum

Det är 70-tal och på parkeringen ser vi en trevlig samling bilar. Till vänster i bild skymtar en vit Opel Rekord Coupé 1960-63.


Skellefteå stationshus stod klart sommaren 1912 när Skelleftebanan mellan Bastuträsk och Skellefteå invigdes. 1922 byggdes stationshuset om och till.
Bild. Sveriges Järnvägsmuseum

Det ombyggda stationshuset.


Skellefteå 1926.
Bild. Sveriges Järnvägsmuseum

Det är 30-tal och tågen dras av ånglok.


1968 stod rälsbussarna för persontransporterna. 1990 lades all persontrafik ner i Skellefteå och idag får man nöja sig med busstransport.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Sven Ove Lundberg

Pressbyråkiosken vid järnvägsstationen, okänt årtal. Kanske vet någon läsare vad det är för märke på den trevliga lastbilen?
Bild: Skellefteå Museum   Foto: Enar Sundling



Gamla Brandstationen som byggdes 1904 och revs 1956. 


På tomten där brandstationen stått, byggdes 1956 en barack kallad Asako Shop som ritades av arkitekten Poul Stampe. 
Denna arkitekt tycks inte haft någon bra dag på jobbet när han ritade byggnaden...



Nybyggda Asako Shop till höger år 1956.
Bild: Skellefteå Museum   Foto: Enar Sundling

Här har det vackra trähuset på ovanstående bild fått ge plats åt det nya Tempohuset medan Asako Shop fortfarande fanns kvar. Baracken revs 1974.

Tempohuset och Domus i kvällsbelysning.


Hotell Malmia med Ringbaren. Läge för lite bilspaning igen!


Nordanåparken 

...och parkserveringen.


För de bussintresserade läsarna av denna blogg kommer här några bussbilder från Skellefteå.
Utanför Stadshotellet står 1963 en abonnerad Scania-Vabis med kaross från Hägglunds. 
Bild: Skellefteå Museum   Foto: Enar Sundling

En abonnerad SJ-buss i Skellefteå 1954, också det en Scania-Vabis med Hägglundkaross.
Bild: Skellefteå Museum   Foto: Enar Sundling

Tre blå bussar vid K.E. Olanders AB.
Bild: Skellefteå Museum   Foto: Enar Sundling

Och till sist en vackert gul postbuss.
Bild: Skellefteå Museum   Foto: Enar Sundling


1 kommentar:

  1. Lastbilen intill Pressbyråkiosken TROR jag är en tyskbyggd Borgward B 2500!

    SvaraRadera