PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 30 mars 2016

Saab och Volvo på räls


Saab 99:or och 96:or på en järnvägsvagn från Skandiatransport någon gång 1977-78.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Vad gömmer sig då i dessa blå lådor? 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Jo, målade karosser på väg till monteringsfabriken i skånska Arlöv.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Den sista 99:an som gjordes i Trollhättan, en grön EMS, lämnade bandet den 2 januari 1979, därefter skruvades Saab 99 ihop i Arlöv och i finska Nystad.



Även Volvo transporterade karosser på räls. Karosserna gjordes i Olofström och kördes sedan på järnväg till Sannegården i Göteborg. 

Karosser i Olofström på väg till Göteborg.


På bangården i Sannegården lastades de över till speciella vagnar för vidare transport en kort sträcka upp till Volvo Lundbyverken. Året är 1956.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Lennart Nilsson

Montering av PV på Volvo Lundbyverken någon gång på 50-talet.


Volvo Lundbyverken tillverkade år 1947 1.920 exemplar av PV 444. Här står tio av dessa leveransklara.



Från Sannegården transporterades även färdiga fordon på järnväg till väntande kunder runt om i landet.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Lennart Nilsson

Här är året 1964 och PV-karosserna har fått sällskap av karosser till Amazonen. I bakgrunden ser vi Ramberget.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Två karosser i bredd sparar transportkostnader.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Fler bilder från Olofström och Sannegården finns HÄR.


4 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg som vanligt!

    SvaraRadera
  2. För den som vill återuppleva karosstransport i blå lådor så finns ett antal vid järnvägsspåret i Frändefors. Behövs bara ett lok och några vagnar...samt karosser...

    SvaraRadera
  3. Läckert!

    Själv ska jag gestalta danska stationen Padborg på gränsen mellan Danmark och Tyskland på Jylland år 1963 på min modelljärnvägsanläggning.

    Ford hade en sammansättningsfabrik i Köpenhamn fram till 1965, där man bl a slutmonterade Taunusar - så här fick jag inspiration till ett antal öppna vagnar med karosser på väg från Köln till "Dronningens lille by"! Får dock fuska lite, har av någon outgrundlig anledning gott om modeller av tyska utryckningsfordon baserade på Taunus P2 (årsmodellerna 57-60) som kan "återanvändas", men det kan jag säkert fabla ihop någon "trovärdig" historia kring! :-)

    B t w så kan jag som gammal SAAB reservdelskille hjälpa till lite med dateringen av den översta bilden med SAAB:ar lastade på järnvägsvagnen - det handlar här om 1978 års modell med tanke på det utförande och färger som bilarna har. Så bilden är väl tagen någonstans mellan sensommaren/hösten 1977 - sommaren 1978 (man ställde ju om produktionslinjerna till nästa årsmodell under industrisemester på den tiden).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant och tack för hjälp med dateringen.

      Radera