PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

fredag 22 april 2016

AutoMuseum Volkswagen

Från ZeitHaus i Autostadt beger vi oss till AutoMuseum Volkswagen som ligger i en fd klädfabrik på Dieselstrasse i Wolfsburg. Museet öppnades 1985. 


Här finns en stor samling VW-bilar i originalskick, men också en del specialbyggen. Intressantast är nog ändå alla Volkswagens prototyper.






EA 47-12 är en av 15 prototyper som gjordes mellan 1953 - 1956. EA står för Entwicklungsauftrag (utvecklingsuppdrag). Modellen var tänkt som en modern efterföljare till Baggen och för formgivningen stod Ghia i Turin. Vissa likheter i linjerna har den med VW Karmann Ghia som kom 1955.


Samtidigt som VW typ 3 (VW 1500) utvecklades arbetades det med en efterträdare till Baggen. 1957 togs denna EA 97 fram och 200 bilar byggdes och testkördes. Projektet lades ner då man ansåg att EA 97 och typ 3 låg för nära varandra i storlek. Pressverktyg mm var redan klara så vad gjorde man? Jo, allting skeppades över till VW i Brasilien där modellen kom att tillverkas i olika varianter fram till 1982.




VW behövde en större bil och denna EA 142 från 1966 är prototypen till VW 411 som debuterade 1968 som halvkombi.



Så här skriver Tidningen Klassiker om VW 411/412:
"Det har alltid varit svårt att ta Volkswagen Typ 4 på allvar och redan när den kom 1968 började skämten hagla. Näsbjörnen döpte tysk motorpress den till. Pininfarina hade konsulterats i fråga om formgivningen, inget man idag sätter upp på meritlistan. Den 4,5 meter långa karossen hade bara 2,5 meter mellan axlarna och där en halvkombilucka borde gett tillgång till ett enormt bagageutrymme satt en motor i vägen. Att Volkswagen var hopplöst fast i gamla hjulspår var solklart för alla utom dem själva, en hållning som höll på att sluta i katastrof för framgångsmaskinen från Wolfsburg. I den första 411:an gav 1,7-litersmotorn endast 68 hk vilket gjorde att den 1 100 kg tunga bilen behövde nästan 18 sekunder på sig till 100 km/h och att all form av acceleration helt upphörde vid 144 km/h. Men 411 var seriöst konstruerad. Det var VW:s första bil med självbärande kaross, den hade MacPherson-ben fram och en påkostad flerlänksupphängning bak. Komforten och utrymmena var bättre än i någon tidigare Volkswagen. Även om 411 och efterföljaren 412 som kom 1972, inte var den succé man hoppats på byggdes i alla fall 355 200 exemplar fram till maj 1974. 9 112 exemplar kom till Sverige".



En av VW:s mest intressanta prototyper, EA 266, fanns tyvärr inte på museet och inte heller på ZeitHaus. Kanske var den utlånad till någon utställning?
Bild: Volkswagen
Bild: Volkswagen


EA 266 designades 1966 av Porsche som en efterträdare till "Bubblan" och hade en helt ny och väldigt originell drivlina. Bilen hade bakhjulsdrift och en vattenkyld motor på 1600 cc placerad under baksätet, dessutom var motorn placerad på höger sida framför bakaxeln. Detta gav god viktfördelning och utmärkta köregenskaper. Dessutom var det bagageutrymme både fram och bak. Ca 50 prototyper ska byggts mellan 1966-71. 


När Volkswagen köpte Audi blev Rudolf Leiding chef i Ingolstadt. Där byggde han upp Audis nya modellprogram med ett antal nya modeller. Först Audi 100, sedan Audi 80 och 50. 1 oktober 1971 tog Rudolf Leiding över chefskapet även för Volkswagen. Leiding ville att alla nya bilar i koncernen skulle konstrueras efter ett nytt plattformskoncept. Det skulle innebära att flera modeller kunde använda samma växellådor, motorer och framvagnar, något som skulle innebära bättre ekonomi. Rudolf Leiding hade då ett stort problem att ta tag i. Den nya modellen som tagits fram, EA 266, passade inte in i det nya konceptet. I slutet på oktober 1971 efter endast tre veckor som chef, fattade Leiding beslutet att lägga ner hela projekt EA 266. Han hade då bestämt sig för att gå vidare med det projekt som senare skulle bli Golf. Detta var kostsamt, men har i efterhand visat sig vara ett klokt beslut.

Det finns uppgifter om att en handfull journalister fick köra EA 266 i slutet av 1975, men villkoret var att de förbjöds att skriva om provkörningarna. Dessa journalister ska dock ha tyckt att bilen var sensationell och mycket bättre än Golf. Kanske hade EA 266 blivit en succé om den kommit i produktion, men nu blev ju Golf och Passat de modeller som räddade Volkswagen.


En föregångare till Volkswagen Golf var denna EA 276 från 1969 med framhjulsdrift och halvkombi med stor baklucka. Fortfarande satt det dock en luftkyld boxermotor under huven.


Som ersättare till den bakhjulsdrivna VW 1500/1600 (Typ 3) tog Volkswagen 1970 tillsammans med designern Giorgetto Giugiaro
 fram prototypen EA 272. Den hade en vattenkyld, tvärställd motor och framhjulsdrift. Här kan vi se formerna på den kommande VW Passat som dock fick motorn monterad på längden då den baserades på Audi 80.


Prototypen EA 128 var en stor bil, avsedd för den amerikanska marknaden. Med en tvåliters sexcylindrig luftkyld boxermotor från Porsche 911 och med växellåda från Porsche 901 var bilen tänkt som en konkurrent till Chevrolet Corvair, men projektet stoppades. Anledningen ska ha varit att priset skulle blivit för högt i förhållande till de amerikanska konkurrenterna.



Prototyper av EA 128 byggdes både som sedaner och herrgårdsvagnar.







En trevlig VW 1500 Cabriolet.


Volkswagen Ghia Aigle Coupé 1956 och Rometsch Lawrence Coupé 1959, båda baserade på VW Typ1 med motor på 30 hk.


Korg-Bagge och Trä-Bagge.



Snygg VW Transporter från 1953.


En VW Touareg från 2001 med mycket god framkomlighet i snö.

Samma framdrivningsprincip som denna Ford F-350 som jag fotograferade i Yellowstone Nationalpark i september 2015.



3 kommentarer:

  1. Som vanligt ett trevlig inlägg. Prototyper är ofta väldigt vackra eller väldigt fula.

    SvaraRadera