PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

måndag 18 april 2016

Autostadt i Wolfsburg

I början på 1930-talet hade Hitler bestämt att man skulle ta fram en folkbil som varje tysk familj skulle ha råd med och den skulle inte få kosta mer än 990 riksmark. Uppdraget gick 1934 till konstruktören Ferdinand Porsche och namnet på bilen blev KdF-Wagen (Kraft durch Freude – Styrka genom glädje). Skalbagge, Beetle och Käfer, kär bil har många namn!


En helt ny stad byggdes, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, och Adolf Hitler lade den första grundstenen 1938. Bilfabriken byggdes på den norra sidan av Mittellandkanalen och på den södra sidan byggdes arbetarbostäder. 1945 bytte staden namn till Wolfsburg efter det lokala renässansslottet.
Ett fåtal bilar hann tillverkas innan andra världskriget bröt ut och fabriken ställdes om till krigsproduktion. I april 1945 bombades fabriken och 2/3 av byggnaderna förstördes.

I Wolfsburg producerades totalt 11 916 519 exemplar av Volksvagen Typ 1 mellan 1945-1975.

Produktionen i Europa upphörde 1978 då det sista exemplaret lämnade bandet i tyska Emden.

Totalt byggdes 21 529 464 Typ 1 och det absolut sista exemplaret rullade av bandet i Mexico den 30 juli 2003. Bilen finns nu på Volkswagens museum ZeitHaus i Wolfsburg.


Volkswagens kraftvärmeverk i Wolfsburg byggt 1938-39. Till höger ligger Autostadt.



Autostadt är Volkswagenkoncernens upplevelsepark och ligger i anslutning till fabriken i Wolfsburg. Anläggningen öppnade 2000 och har ca två miljoner besökare per år. 
Man börjar rundvandringen vid entrén i KonzernForum och kan sedan besöka olika paviljonger med koncernens olika bilmärken. Här finns också bilmuseum, hotell och ett kundcenter där köparen av en ny Volkswagen kan hämta sin nya bil. 
(Klicka för större bild).

Rulltrappan i Audis paviljong.

Entrén vid KonzernForum. 

KonzernForums insida där man bl.a. köper entrébiljetter, bokar guidade turer och fabriksturer. 


I KonzernForum finns också restauranger och ett upplevelsecenter för barn. På utsidan kan kidsen köra runt i små eldrivna bilar.


En läcker Porsche 911 Carrera bland alla New Beetle!


Autostadt kostade ca 4 miljarder att bygga och anläggningen är en manifestation av tysk perfektion. Byggnader, konstgjorda sjöar, gräsmattor och utställningar är tjusiga, men i mitt tycke känns det ändå lite sterilt. 

Hotel Carlton-Ritz med det gamla kraftvärmeverket i bakgrunden 


En dofttunnel som sakta snurrade!



Det är ett stort område och ska man se allt har man nog att göra en heldag. Jag är inte jätteintresserad av Volkswagenkoncernens nya fordon så jag tog det lugnt och koncentrerade mig på några saker som jag tyckte verkade intressanta. En fabrikstur, ett besök i Zeithaus med många fantastiska bilar från olika tidsepoker och en hissfärd i Autotürme.

Samlingsplats för fabriksturen är på trappan nedanför entrén. Först är det en kort båtresa på Mittellandkanalen och därefter ett litet tåg på gummihjul. Tåget kör runt i fabriken och man får se hur en Golf blir till. Fotoförbud råder så några bilder blir det tyvärr inte.
I väntan på att kliva ombord kan man studera pråmtrafiken som är intensiv på kanalen.


I KundenCenter kan kunderna hämta sin nya VW. Man kan välja till olika paket där det bl.a. ingår hotellövernattning, biljetter till Autostadt, guidade turer och visning av fabriken.

Här är det Herr A. Lenz från Wolfsburg (WOB) som kan hämta sin nya bil klockan 12:06 vid gate C.

Bilarna som ska levereras förvaras i två glastorn som fungerar som mellanlagring innan leverans. Varje torn är 48 m högt och rymmer 400 bilar. Från fabriken transporteras bilarna på plattformar i en 700 m lång underjordisk tunnel. När en bil når tornens källare, lyfts den av en mekanisk arm och flyttas till en ledig plats i något av tornen i väntan på att kunden ska hämta den. När det är dags för leverans, letar roboten fram rätt fordon och bilen transporteras automatiskt i en tunnel till KundenCenter. Bilen har vid leverans inte rullat en meter och vägmätaren står på 0 km. Ca 500 bilar per dag levereras från denna anläggning och omkring 37 % av de tyska VW-köparna hämtar sin bil i Wolfsburg.


Inne i ett av tornen sett nerifrån och upp. 



Roboten förflyttar sig 2 m per sekund och en bil transporteras från byggnadens botten till ett fack högst upp i byggnaden på en minut och 44 sekunder. Lite lurigt med reflexer eftersom man var tvungen att fotografera genom glasrutor.


För sex euro kunde man åka upp i ett av tornen. Det var bara att ta plats i en liten glasbur med bilsäten, sedan kom robotarmen och hämtade buren precis som en bil.
Foto: Volkswagen

Uppe på toppen var det en magnifik utsikt över Wolfsburg, Autostadt och den enorma VW-fabriken. 


Motorcykelmärket Ducati ägs sedan 2012 av VW-koncernen och 2016 är det 90 år sedan Ducati grundades och 60 år sedan de började tillverka tvåhjulingar. Det firar man med en utställning där man placerat ut några historiska modeller i glasmontrar runt om i parken. Snyggt!

En Ducati 750 GT från 1971. Det var Ducatis första motorcykel med en tvåcylindrig 90 graders V-motor, ett motorkoncept som numera är märkets signum.

Vill man prova på att köra Volkswagens fyrhjulsdrivna modeller så beger man sig till terrängbanan. Det kostar 35 euro och då får man köra några varv med instruktör i en Touareg eller Amarok. Nöjer man sig med en Skoda Yeti eller VW Tiguan kostar det 25 euro.

I Autostadt finns också ZeitHaus som är ett fantastiskt bilmuseum och bilder därifrån kommer i nästa inlägg.

Själva staden Wolfsburg är inte vacker eller spännande, men den här byggnaden är lite speciell. Den kallas Phæno och är ett Science Center. Phæno kostade 90 miljoner euro (ca 827 milj kr) att bygga och ritades av den nyss bortgångna stjärnarkitekten Zaha Hadid. Hon har ritat några av världens mest spektakulära byggnader och ett av hennes sista uppdrag var, hör och häpna, en vision om spårområdet i Upplands Väsby. Kolla denna länk! 
Vad jag förstår så ska Phæno vara en fantastisk anläggning, men tiden räckte inte till för ett besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar