PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

måndag 25 april 2016

Classic Remise Düsseldorf

Det första Classic Remise öppnades i Berlin 2003 i en gammal spårvagnshall från 1899. Det blev succé. Classic Remise Düsseldorf öppnades 2006. Det är inget museum utan en fantastisk anläggning för klassiska fordon med bilhandlare och verkstäder. Här finns också butiker för reservdelar, tillbehör, kläder, modellbilar, böcker mm. 

Classic Remise Düsseldorf är inrymt i ett gammalt lokstall. Det byggdes 1930 och är ett av de största bevarade lokstallen i Europa. Här fanns tidigare 30 spår med uppställningsplatser för lok.




I utställningshallen finns mängder av klassiska fordon utställda och de flesta är till salu.



Lokstallet hade tidigare en vändskiva. Den är borttagen och på platsen finns idag en rund restaurang i två våningar. 

I den trevliga restaurangen står en tjeckisk Jawa 250/350. 

De som gjorde lumpen som mc-ordonnanser kanske känner igen modellen.
Försvarets MC 355A

Här kan privatpersoner hyra inglasade uppställningsplatser för sina hobbyfordon.


911 och 928 i Porscheverkstaden.


VW 1303 på besök hos bilsadelmakaren.



Ferrari 488 GTB årsmodell 2015. 3,9 liters V8 med Bi-turbo, 670 hk och 175 mil på mätaren. Pris: 259 988 Euro (ca 2 676 000 kr).



Topprenoverad SAME 360 från 1958 som gått som flygplatstraktor. Till salu för 55 000 Euro (ca 503 000 kronor).


Grymt läcker Porsche 356 Speedster Cabriolet, ej till salu.



I byggnaden finns också ett litet trevligt museum.



För mig som är intresserad av klassiska tvåhjulingar blev det bingo på Classic Remise. Inne på ett bilhandlarkontor stod en av mina absoluta favoriter, en Van Veen OCR 1000 från 1974. Den är, i mitt tycke, en av de snyggaste motorcyklar som någonsin tillverkats. Motorn kallas Comotor och är en tvårotors Wankel på drygt 100 hk vilket räckte till en toppfart på ca 215 km/h. Modellen byggdes i 38 exemplar mellan 1974-1978. Den var tokdyr när den såldes på 70-talet och vad detta exemplar med 
226 mil på mätaren kostar idag vågade jag inte ens fråga.



1967 hade NSU och Citroën bildat ett bolag för att tillverka en wankelmotor kallad Comotor. En enskivig variant på 49 hk och 498 cc (motsvarar ca 996 cc på en vanlig kolvmotor) provades 1969 i experimentbilen Citroën M35 som tillverkades i 267 exemplar.

1973 tog man fram en tvåskivig variant avsedd för Citroën GS Birotor. Denna motor var på 996 cc ( motsvarar 1992 cc) och gav 107 hk. Endast 847 exemplar av GS Birotor byggdes. Det var denna motor som Van Veen använde i sin motorcykel. 

Även en treskivig variant planerades för den kommande CX-modellen. En stor nackdel med wankelmotorn är hög bränsleförbrukning och när oljekrisen slog till 1973 lades wankelprojektet ner. Både NSU och Citroën gick i konkurs, men Citroën räddades av franska staten och slogs ihop med Peugeot.
Suzuki gjorde också ett försök med en motorcykel med wankelmotor 1974. HÄR finns ett inlägg om Suzuki RE-5.


Classic Remise har också en mc-butik och där fanns två riktiga klassiker till salu. En Honda CB750 K0 från 1969 med sandgjutet motorblock. Det var bara de första exemplaren av den första årsmodellen som hade sandgjutna block, de senare var pressgjutna. Det innebär att priserna på de sandgjutna är skyhöga och för denna motorcykel begär man 29 990 Euro (ca 273 000 kr). 
Den andra motorcykeln är en Kawasaki 750 H2 årsmodell 1972. Det är en trecylindrig tvåtaktare på 750 cc och 74 hk och den var på sin tid en riktig värsting med väldigt mycket motor och väldigt lite väghållning. Begärt pris för denna mc är 19 900 euro 
(ca 182 000 kr).
En av mina vänner köpte en av de första Honda 750 som kom till Sverige 1969, alltså ett exemplar med sandgjutet block. Han körde den ca 15 000 mil utan minsta problem, men 1986 blev min vän sugen på en ny Kawasaki 1000 GTR. Han bytte in sin Honda och fick kanske 10 000 för den. Gissa om han idag ångrar att han bytte bort den....!

Efter att ha varit på hysteriskt stora Techno Classica i Essen var det befriande att vandra runt i lugn och ro på lagom stora Classic Remise. Många fina fordon, trevlig miljö och ingen entréavgift gör att anläggningen är väl värd ett besök.




2 kommentarer: