PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 16 april 2016

Techno Classica Essen


I år blev det ett besök på den stora mässan Techno Classica i Essen. Ja stor var den, kanske alltför stor? Jag var där på torsdagen när mässan öppnade kl 9 och jag gick därifrån när den stängde kl 18. Hann jag se allt? Nej! 120 000 m², 20 hallar och fyra utställningsområden utomhus med ett enormt utbud av bilar, delar och nostalgiprylar. Det blev lite för mycket för huvud, ben och fötter. Mycket folk och jag vill inte tänka på hur det var på lördag och söndag...
(Alla bilder är klickbara för större storlek).



Volvo hade som tema "60 year of estates" med ett urval av kombibilar från Duetten till nya Volvo V90. För mig som ägde en 245:a i 17 år var det en speciell känsla att se det allra sista exemplaret, en mörkblå Polar Italia, som rullade av bandet i Torslanda den 5 maj 1993. Mätarställningen är 53 km och bilen står normalt på Volvos museum i Göteborg.

Fler bilder från Volvos monter.



Jag förstår att utrymmet i montern var begränsat, men det hade varit roligt om man även haft med en 855 Racing som tävlade i BTCC 1994 med Rickard Rydell och Jan Lammers. Kanske finns inget exemplar bevarat?




Mera svenskt. I VAG:s monter stod denna fina Scania-Vabis från 1929.


Saab 93A årsmodell 1956 från Nederländerna.




Oj, en makalöst vacker Mercedes-Benz 300 SL!


Efter att ha sett ett antal 300 SL blev man aningen blasé, men ett litet kuttersmycke piggar ju alltid upp en gammal gubbe...



Välputsat motorrum! Rolls-Royce Silver Ghost 1912




Opel GT prototyp och produktionsmodell.


Audi Avus Quattro och i bakgrunden Audi Quattro Spyder, båda från 1991.


Borgward Isabella Coupé med stilenlig släpvagn.





Snyggt Mercedesekipage.





Det mesta var blankt och minutiöst renoverat, men det fanns också enstaka renoveringsobjekt till salu (för dyra pengar...).


Motorcyklar var tyvärr en bristvara på mässan, men några intressanta pärlor fanns det. Att Audi 1976 i all hemlighet gjorde en motorcykelprototyp, Audi Z02, hade jag inte en aning om. Motorn kommer från Audi 50 och är en vattenkyld radfyra på 1100 cc med överliggande kamaxel och 70 hk. Tanken var att motorcykeln skulle tillverkas i två versioner, 1100 och 1300 cc, i VW.s fabrik i Brasilien, men projektet stoppades av företagsledningen. Intressant är att man har använt BMW:s framgaffel och bromsar!
Volkswagenkoncernen har numera motorcyklar i produktutbudet eftersom man 2012 köpte Ducati.





I Skodas monter visades dessa fantastiska motorcyklar tillverkade av Laurin & Klement i Tjeckien. Laurin & Klement är ursprunget till Skoda Auto.


Vad är nu detta? Jo, en trecylindrig, vattenkyld DKW-motor monterad i en BMW-ram. Intressant rörmokeri med expansionskammare, avgasrör och ljuddämpare!


Bildelar och tillbehör fanns naturligtvis i mängder på mässan.




Blandade karameller från Essen 2016.









2 kommentarer:

  1. Mycket fint du fångat på bild! Ser ut att vara en trevlig mässa!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på fina bilar.

    SvaraRadera