PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

torsdag 21 april 2016

ZeitHaus bilmuseum

I förra inlägget visade jag några bilder från Autostadt i Wolfsburg. I Autostadt finns också Volkswagens bilmuseum ZeitHaus där man visar bilar av olika fabrikat som på något sätt varit milstolpar under bilismens första 100 år. 


Volkswagen Transporter 1955




MG, Hanomag och Bugatti


Alvis FWD Type FA från 1928. Världens första serieproducerade bil med framhjulsdrift.


Cadillac V16 Series 452 från 1930

Horch 670 V12 1932

En makalöst vacker Bugatti T57 SC Atlantic från 1938

 Tatra 87 från 1945 med bakmonterad 3 liters V8 på 75 hk.

Jag vet att meningarna om utseendet på Tatra går isär, men jag personligen tycker det är en fantastiskt vacker bil!

Borgward Isabella 1955

Guldig VW med extra bling-bling.

Kontraster! Chevrolet Corvette 1955 och i bakgrunden en östtysk Trabant

Citroën DS från 1956

Färgglatt! Ford Capri 1972, Lamborghini Miura P400 1967 och Porsche 914 1969

Så här skriver tidningen Klassiker om Lamborghini Miura:
Lamborghini Miura var den ultimata supersportbilen, eller rentav den första att vara en supersportbil. Chassit hade visats på Turinmässan 1965 och när hela bilen visades upp på Genevemässan 1966 var alla nyfikna på att se den kraftfulla tvärställda V12:an i den nya bilen . Det fick dom inte, för man hade ett litet problem att para ihop den slimmade karossen  över den stora motorn, så istället hade man lagt ett par sandsäckar där bak... 
Men snart löste man det problemet och senare samma år kom bilen i produktion. Och vilken bil det var,  V12 motorn på 350 hästar bakom föraren kastade iväg den slimmade bilen i närmare 280km/h.
Här började också Lamborghini med sitt signum, att döpa bilar efter berömda tjurar, Miura är en ras av kamptjurar från Ganadería Miura i Sevilla.  Av bilen Miura byggdes det 765 exemplar av mellan 1966 och 1974.



Saab 99 Turbo 1978 och Chevrolet Corvair Monza Spyder 1964 med sexcylindrig boxermotor med turbo.

Den absolut sista bubblan med tillverkningsnummer 21 529 464 tillsammans med en gamling från 1938.
I nästa inlägg blir det bilder från AutoMuseum Volkswagen.

1 kommentar: