PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

fredag 24 juni 2016

Midsommar och Ullared

En glad och trevlig midsommar tillönskas läsarna av denna blogg! 

SJ:s lok L5p 3018 i midsommarskrud i Vinberg 1943. 


Vinberg var en station på den smalspåriga (891 mm) Falkenbergs Järnväg (FJ) som gick mellan Falkenberg och Limmared. Den första etappen invigdes 1894 och banan förstatligades 1939-40. Den 1 november 1959 lades all trafik ner förutom persontrafiken mellan Axelfors och Älvsered som fick fortsätta fram till den 1 maj 1961. 

I Ullared gick Falkenbergs Järnväg parallellt med Varberg-Ätrans Järnväg (WbÄJ).

Nu är det asfalterat, men stensättningen härstammar från järnvägstiden.

En vägbro som tidigare var järnvägsbro.

Två rälsbussar i Ullared någon gång på 50-talet. Den smalspåriga FJ till vänster och den normalspåriga WbÄJ till höger. De båda järnvägarna delade på stationshuset.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Ullared stationshus 1947.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: O. Lilljeqvist


Flygvy över Ullared 1937. De båda järnvägarna kom parallellt in till Ullared station och korsade därefter varandra över en bro vid pilen.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Varberg-Ätrans Järnväg och på bron Falkenbergs Järnväg. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Werner Andersson

Bron revs för många år sedan och det har byggts bostäder på området. Man håller dock järnvägshistorien vid liv med denna kopia av bron.

Järnvägarna i Ullared lades ned 1961 och bussar och lastbilar tog över trafiken. Bilden från 1964.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Ullared 1947. Järnvägsstationen syns i mitten av bilden och tittar man noga så ser man ett par trevliga rälsbussar på stationsområdet. (Klicka för större bild)
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: O. Lilljeqvist
Flygvy över Ullared 1949.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: A-B Flygtrafik

Ullared var ett sömnigt litet samhälle i Halland fram till 1963 när en viss Göran Karlsson öppnade en butik under namnet 
Ge-kås Manufaktur på bottenvåningen i en villa. 

1967 flyttades verksamheten till det gamla stationshuset och nu började det hända saker. Charterbussarna började rulla och affärerna tog fart.

Det gamla stationshuset såg ut så här oktober 2015.


Under 2015 besöktes Gekås av 4,8 miljoner kunder som tillsammans handlade för 5,2 miljarder kronor.
Försäljningsrekordet, 37,3 miljoner under en dag, sattes den 7 november 2015.
Besöksrekordet slogs den 21 juli 2015 då 28 900 kunder besökte Gekås.
Den längsta kön någonsin inträffade den 30 oktober 2010. Kön var då 1,4 km lång.
Bussrekordet slog den 6 februari 2016 med 106 bussar.

Gekås grundare Göran Karlsson hade ett stort intresse för motorfordon och ägde vid sin död 2004 ca 300 bilar och motorcyklar. Det blev auktion på samlingen, men ett fordon var i så dåligt skick att det ansågs osäljbart. Objektet, en gammal Volvo lyxturistbuss byggd 1948 som inte körts sedan 1959, hittade dock en entusiastisk köpare som betalade en tusenlapp för vraket. Renoveringen av bussen tog närmare tio år men våren 2014 gjorde den sin premiärtur till Dalarna. Läs mer om bussen och dess historia på TuristbussN200.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar