PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 4 juni 2016

Road Trip 2015 dag 1

Mitt första besök i USA gjorde jag 2013. Då körde vi bil en vecka, motorcykel en vecka och därefter en vecka bil igen. Det var en fantastisk resa som verkligen gav mersmak så 2014 var vi tillbaka. I september 2015 gjorde jag återigen ett besök i USA och efter önskemål från några av mina vänner blir det nu en liten reseberättelse som jag kallar Road Trip 2015. 

Denna gång reste jag ensam och det blev en ganska komprimerad tiodagars Road Trip genom Colorado, Nevada, Utah, Idaho, Wyoming och South Dakota. Jag landade i Denver på kvällen, hämtade ut hyrbilen på flygplatsen och åkte direkt till hotellet för en god natts sömn. 
Första dagen skulle jag köra genom Rocky Mountain National Park med slutmålet Silver Plume, en sträcka på ca 34 mil. Bilen jag kvitterat ut var en Jeep Cherokee med 2,4 liters fyrcylindrig motor på 184 hk och en nio(!)stegad automatlåda. En trevlig bil i lagom storlek!


Från Denver gick färden mot staden Boulder och nu blev bergen högre och vägarna kurvigare.

Barker Dam som förser ett kraftverk med vatten och dessutom är vattenreservoar för dricksvatten till staden Boulder.

Ett stopp i Nederland och som gammal järnvägare kunde jag naturligtvis inte motstå frestelsen att äta min lunch på 
"The Train Cars Coffee and Yogurt Company".


I Nederland finns också ett gruvmuseum.

På gården står denna magnifika Bucyrus 50-B ånggrävmaskin från 1923 som användes när Panamakanalen byggdes.

Klicka för större bild

Ofta lönar det sig att göra små avstickare från huvudvägarna och denna gång hamnade jag vid den vackra sjön Mud Lake.


Skotthål i karossen på detta gamla bussvrak.


Det var 25 grader varmt, men hösten var på väg och träden började gulna.


Estes Park är en stad som ligger vid sjön Lake Estes. Här börjar också den vackra vägen Trail Ridge Road som går över Klippiga bergen från Estes Park till Grand Lake. 
I Estes Park ligger The Stanley Hotel, byggt 1909, där författaren Stephen King fick inspirationen till boken The Shining. 1974 tillbringade King och hans hustru en natt i rum 217 på hotellet och de upptäckte att de var de enda gästerna. Hotellpersonalen höll på att stänga för säsongen och de serverades middag i en tom matsal. På natten hade Stephen King en mardröm och när han vaknade hade han idén till boken The Shining (Varsel på svenska) klar. Boken filmades 1980 med Jack Nicholson i huvudrollen och Stanley Kubrick regisseradeI filmen används istället hotell Timberline Lodge vid Mount Hood i Oregon som exteriör och rumsnumret har ändrats från 217 till 237.

En skräckfilmsklassiker.


Rocky Mountain National Park

Man kan välja på två vägar genom Rocky Mountain National Park. Old Fall River Road är den gamla vägen som stod klar 1920 och till stor del byggdes av fångar. Det är en smal grusväg med skarpa kurvor och branta stigningar på upp till 16 %. Vägen är enkelriktad och högsta hastighet 15 mph (24 km/h).

Infarten till Old Fall River Road.



Två bilder från 1920-talet när en bilresa på Fall River Road verkligen var ett äventyr.



Det visade sig snart att Fall River Road hade alldeles för liten kapacitet och 1932 öppnades den nya Trial Ridge Road.
Jag var lite osäker på vilken väg jag skulle köra, Old Fall River Road eller den nyare Trial Ridge Road så jag pratade lite med personalen i Visitor Center. De tyckte absolut att jag skulle välja Trial Ridge Road eftersom det var så fantastiska vyer, och det visade sig stämma bra. 
Den röda vägen är Trial Ridge Road och den lilla vita Old Fall River Road. (Klicka för större bild).


Mäktiga vyer i Klippiga Bergen.



Här lämnade jag bilen för en liten fotopromenad endast klädd i shorts och T-shirt. Nere i dalen var det högsommarvärme men här uppe i bergen var det bara 6-7 grader varmt och det blåste något fruktansvärt! Brrrr...

Det blev i alla fall en bild på glaciären.

Toppen är nådd och nu går det utför igen. Ett vykort från 1950-talet med högsta punkten på Trail Ridge Road, 3713 m. 
Vägen är stängd från mitten av oktober till Memorial Day i slutet av maj.


Utsikten från Alpine Visitors Center. Längst till vänster kan man skymta en bit av Old Fall River Road.


På väg ner mot Grand Lake.

Magnifika höstfärger vid Poudre Lake.

Staden Grand Lake.

Samma vy några år tidigare.
Bild: grandlakehistory.org
Då var det bara dagens sista transportsträcka kvar till staden Silver Plume där en säng väntade på klassiska Windsor Hotel. Hotellet är byggt 1884, varsamt renoverat och drivs av ett mycket trevligt värdpar. 

I början av 1900-talet såg hotellet ut så här.
Bild: Western Mining History.com
I denna fantastiska säng sov jag gott!


Första dagens körsträcka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar