PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

måndag 6 juni 2016

Road Trip 2015 dag 3

Tidig uppstigning och iväg till Colorado National Monument, en park med storslagen natur, många utsiktsplatser, campingplats och vandringsleder.

Den 37 km långa vägen genom parken kallas Rim Rock Drive och byggdes på 30-talet som ett arbetslöshetsprojekt. 


I mitten av bilden den 137 meter höga monoliten Independence Monument. 

Varje år den 4:e juli på Independence Day tar sig ett antal klättrare upp på klippan för att placera den amerikanska flaggan på toppen.
Bild: nps.gov  Foto: Cindy Fry

Märkliga stenformationer.


En av parkens många raviner, i bakgrunden syns Klippiga Bergen.








Efter ha ha kört vackra Rim Rock Drive gick färden vidare mot Grand Mesa National Forest. 

Grand Mesa är världens största bergområde med platta toppar. Ordet mesa betyder "bord" på spanska. I Grand Mesa finns ca 300 sjöar och området är mycket populärt för vandring, camping, fiske och jakt.





På väg mot dagens slutmål Montrose åkte jag igenom staden Delta. Plötsligt dyker denna syn upp vid en f.d. bensinmack! 
Hos Orval´s Used Cars kan man fynda gamla amerikanska bilar, de flesta i skicket "viss renovering erfordras".






En Mercedes SLC i något bedagat skick fanns också till salu.

Efter att jag installerat mig på rummet i Montrose tog jag en liten kvällspromenad och kunde bl.a. spana in dessa trevliga fordon. 
VW med rejält takräcke.

Snygg Ford Woodie.

Här fanns också lite kreativ bilrelaterad gatukonst.


Lite trainspotting blev det också under dagen. Tre lok från BNSF av typ GE C44-9W. Loken har en turboladdad fyrtakts V-16 på 4400 hk, väger 198 ton och bränsletankarna rymmer 19 000 liter. Dessa lok byggdes 1993-2004 och BNSF äger 1697 exemplar.
Järnvägsbolaget BNSF bildades 1995 genom en sammanslagning av Burlington Northern och Santa Fe Pacific.

Dagens etapp Grand Junction - Montrose.

4 kommentarer:

  1. Det är riktigt, riktigt roligt att följa dina resor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att det uppskattas! Att göra en reseberättelse är som om jag gör resan en gång till.

      Radera