PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 7 juni 2016

Road Trip 2015 dag 4

Som vanligt tidig frukost, och sedan gick färden österut på väg 50 som följer Gunnison River. Mack- och motelldöden har härjat också i USA och i Cimarron låg detta nedlagda motell med tillhörande mack.

Det kändes som om tiden bara stannat när man såg dessa bilar parkerade utanför motelldörrarna.




Mellan Montrose och Gunnison är floden uppdämd och bildar Blue Mesa Reservoir som tillsammans med Morrow Point Reservoir och Crystal Reservoir är vattenmagasin för kraftverket Blue Mesa Dam. Blue Mesa är 32 km lång och därmed Colorados största sjö. Området är ett populärt rekreationsområde med vacker natur, fiske och båtliv.



En titt på tankmätaren visade att det var hög tid att tanka så mackspaning inleddes. Jag körde och körde, men ingen mack i sikte. Nu började jag bli lite nervös och kollade på GPS:en var närmaste bensinstation fanns. Staden Gunnison var närmast men dit skulle bensinen troligen inte räcka så vad gör jag? En campingplats där de hyrde ut fyrhjulingar fanns i närheten och en vänlig man lät mig få köpa några liter från denna anordning så jag kunde ta mig till Gunnison.

Från Gunnison blev det samma väg tillbaka till Montrose med en avstickare till vackra Black Canyon.

Från Montrose körde jag sedan väg 550 söderut och efter ca 3,5 mil passerar man Ridgway State Park. Här kan man ta bilen ända ut till vattnet för bad, fiske och båtliv.

Staden Ouray som också kallas "Switzerland of America".

I USA vill de ha friheten att köra mc utan hjälm. På 70-talet var det 47 delstater som hade lag på att använda hjälm, men stark lobbyism från AMA (American Motorcyclist Association) har gjort att idag är det bara 19 delstater som har hjälmlag. Som svensk kan man tycka att det är en märklig utveckling. 

Från Ouray till Silverton kallas väg 550 för "Million Dollar Highway". Det är en fantastiskt vacker väg med många kurvor, ibland helt utan skyddsräcken. Här hade jag hellre kört motorcykel! 


Det var ännu värre förr...


Väg 550 mot Silverton i vackra höstfärger.


En högbyggd Checker stod parkerad på Main Street i Silverton.


Till höger The Rum Bar där det bara serveras drycker som tillverkats i Colorado. Trevlig takterrass med utsikt över Main Street!



Natalia´s 1912 Restaurant byggd 1883. Vad byggnaden tidigare använts till framgår av skylten i fönstret...

Mellan Silverton och Durango går en 73 km lång smalspårig (914 mm) museijärnväg. Det hade varit intressant att åka med, 
men tyvärr fanns inte tid till detta. 
Stationshuset byggdes som ett provisorium 1882, men står fortfarande kvar.

På stationsområdet i Silverton stod detta gamla ånglok som dock inte var i körbart skick. Loket är byggt 1902 av Baldwin Locomotive Works för Denver & Rio Grande Western Railway.

Från Silverton var det sedan transportsträcka över Durango till ett väntande hotellrum i Cortez.



2 kommentarer: