PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 11 juni 2016

Road Trip 2015 dag 8

Denna dag var vikt för Yellowstone, en plats jag länge drömt om att få uppleva. Det är USA:s äldsta nationalpark grundad 1872 och parken blev 1978 uppsatt på Unescos världsarvslista.
Jag hade en lång dag framför mig och steg därför upp extra tidigt. Belöningen var att få uppleva soluppgången i Yellowstone. 

Det var magiskt vackert med dimmorna som låg över sjöar och älvar.




Helt plötsligt stod det en flock bisonoxar på vägen! De hade ingen brådska så det var bara att vänta. 

Det är oerhört mäktiga djur och man ska ha respekt dem. De ser snälla och godmodiga ut, men skyltar varnade för att folk hade blivit dödade när de gått ur sina bilar.

Yellowstone ligger på en vilande supervulkan som hade sitt senaste utbrott för ca 600 000 år sedan. De senaste åren har geologerna märkt en märkbart ökad aktivitet och det puttrar, bubblar och ryker lite överallt i parken. 


Färgprakten är ofta bedövande!

Flera skogsbränder har härjat i Yellowstone och det syns på många ställen i parken.




Gejsern Old Faithful får sina utbrott med ungefär 90 minuters mellanrum. Det är lugnt och stilla i väntan på utbrottet och det pyser ut lite vattenånga här och var ur marken.

Men nu börjar det hända saker!


Varje utbrott skjuter ut mellan 14 000 till 32 000 liter kokande vatten till en höjd av 32 till 56 meter. Imponerande!

























Hett vatten rinner nerför en naturlig, otroligt vacker stentrappa.










Olika salter och mineraler i det heta vattnet bidrar till ett fantastiskt färgskådespel!




Hett vatten från jordens inre trycks upp till toppen av kullen där det sedan rinner ner utefter sidorna.








En flock bisonoxar betar lugnt och stilla.




I en sådan här lervulkan sipprar gas från jordens inre ut genom jordskorpan och tar med sig lera och vatten.


Hett vatten forsar ur en naturlig tunnel. I Yellowstone finns många geotermiska fenomen.


Det putttrar och ryker på många ställen i denna märkliga park.


Ännu ett resultat av skogsbränderna.


Det började skymma så smått och det var dags att köra till hotellet i Greybull i delstaten Wyomming. Jag hade nu drygt 20 mils mörkerkörning framför mig, något jag inte såg fram emot... 
Jag var trött, det var kolmörkt, dåligt ljus på bilen och nästan ingen trafik. Jag hade kört 5-6 mil i mörkret när jag tycker mig se något på vägen framför mig. Hastigheten var 100-110 km/h och jag bromsar hårt och får stopp ca 25 meter framför en rejäl bisonoxe. Där kunde min resa ha fått ett abrupt slut... Den sista biten till Greybull körde jag mycket lugnt och försiktigt. 
Sammanfattningsvis räknar jag Yellowstone som en av mina största reseupplevelser. Jag hade räknat med en dag i Yellowstone, men parken är stor och det hade behövts minst två dagar. Jag fick se väldigt mycket, men det blev lite stressigt och det var en hel del jag inte hann med. 

Rum var bokat på Historic Hotel i Greybull och det var verkligen skönt när jag äntligen såg denna vackra neonskylt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar