PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

söndag 12 juni 2016

Road Trip 2015 dag 9

I Greybull vaknade jag pigg och utvilad i detta hotellrum.

Hotellet var enkelt, men helt ok och hade en väldigt trevlig atmosfär.


Eluttagen monterade i golvet.


Greybull Historic Hotel.

Hotellet är byggt 1914 och var från början banklokal. När banken gick i konkurs 1927 togs byggnaden över av den organiserade brottsligheten. Det var förbudstid och inga alkoholhaltiga drycker fick säljas. En lönnkrog öppnades i källaren och illegal sprit från Canada smugglades in genom tunnlar under staden. De underjordiska tunnlarna är sedan lång tid tillbaka stängda, men i källaren som nu är restaurang finns fortfarande en tunneldörr kvar.

Ett av de tidigare bankvalven används som hotellets kontor.

Efter att personalen guidat mig runt och berättat hotellets historia lämnade jag Greybull och körde österut. 

Om det ska växa något på åkrarna i det här torra landskapet så krävs det konstbevattning.


En annan intressant typ av bevattningsanordning.

Denna dag hade jag ganska gott om tid så jag bestämde mig för att stänga av GPS:en och bara svänga av stora vägen för att se var jag hamnade. Det är oftast trevligare att köra på mindre vägar.

Frimärken behövdes och jag hade letat efter postkontor i flera dagar. Plötsligt dyker det upp ett i den lilla byn Hyattville. Postkassörskan undrade vad det var som fått en turist från Sverige att besöka deras lilla samhälle.

Efter frimärksinköp passade det bra med en fikastund på Hyattville Bar.

Nu övergick asfalten till grusväg och landskapet blev annorlunda och mycket vackert.



Vägen blev smalare och krokigare ju längre jag körde och några hus hade jag inte sett på länge. Vad hade jag gett mig in på? Skulle jag komma vidare eller skulle jag bli tvungen att vända?

Optisk fiberkabel nedgrävd mitt ute i ingenstans i detta ökenlandskap gav hopp om att det kanske ändå fanns bosättningar i området.

Jodå, efter bara några kilometers körning såg det ut så här bakom en krök.



Nu blev det asfaltväg igen.

Jag kom så småningom ut på stora vägen igen i samhället Ten Sleep.

Nu bar det iväg upp i bergen.



Gränsen till South Dakota passerades och nu skulle jag ta en titt på staden Sturgis.

I Sturgis finns ett fint motorcykelmuseum med många intressanta hojar.

Vanligtvis är det en sömnig stad med ca 7000 innevånare, men en vecka om året brakar det loss rejält. Här arrangeras varje år en av världens största motorcykelträffar, alltid den första veckan i augusti. Man räknar med att över 500 000 personer invaderar staden och det är fest dygnet runt. 2015 var det 75-årsjubileum och det blev nytt besöksrekord med närmare 750 000 besökare!  

Sturgis Bike Week 2015 filmad med drönare. How many bikes can you count?



Från Sturgis är det drygt 8 mil till Mount Rushmore och de fyra presidenterna uthuggna i granit. 

De avbildade presidenterna är George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt och Abraham Lincoln. Projektet pågick 1927-1941 och 400 arbetare sprängde bort drygt 400 000 ton sten. 

Så här såg samma berg ut innan arbetena påbörjades.


Det var säkert ett tufft jobb att vara stenhuggare här och det är oerhört imponerande att man lyckades få presidenterna så porträttlika.
Foto: Charles D’Emery
En linbana transporterade upp arbetare, maskiner och material.
Foto: Charles D’Emery
Det ser ut att vara ett farligt arbete, men otroligt nog inträffade det aldrig någon dödsolycka.
Foto: Charles D’Emery
Kör man runt berget kan man även få se George Washington i profil.

Denna dag avslutades med en tur till en annan märklig stenskulptur, Crazy Horse Memorial. Skulpturen ska föreställa en indiankrigare till häst. Arbetet påbörjades 1948 och är långt ifrån färdigt. 1998, alltså efter att ha arbetat i 50 år, blev ansiktet klart och arbetet fortsätter.


Så här ska stenskulpturen se ut när den är färdig (om den någonsin blir det). Man har onekligen en del arbete kvar...



Nattvila blev det i Hot Springs.

2 kommentarer:

  1. Med risk att upprepa mig - mycket intressant. Ett oerhört arbete du lägger ner på dokumentation och övrig bakgrundsfakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att det uppskattas. Det har ju gått en tid sedan jag var där så det är en trevlig sysselsättning att gå igenom bildmaterialet och göra resan en gång till.

      Radera