PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 21 mars 2017

Flatruetvägen

Flatruetvägen i förbinder Funäsdalen i söder med Ljungdalen i norr. Vägen är 42 km, invigdes den 31 juli 1938 av Kung Gustav V och är Sveriges högst belägna allmänna väg, 975 m.ö.h. 
Bild från invigningen 1938.
Bild: skarkdalen.se

Ford Prefect (?) med Helagsfjället i bakgrunden.



På platsen finns en sten till minne av invigningen 1938.

I förgrunden en Volvo PV 444 och möjligen en Borgward Hansa.

Här ser vi ett antal intressanta kolorerade bilar parkerade. En Saab 92 och en VW är vad jag ser på bilden, men här kan säkert läsekretsen hjälpa till med att identifiera fler fordon. Den blå bilen till höger om minnesstenen ser spännande ut! Kanske är det en Standard Vanguard Estate?



Vägen i vacker höstskrud.

Buss på Flatruetvägen.

SJ-buss vid minnesstenen någon gång på 1950-talet. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Seved Walther

Flatruet juli 2017.



Flatruetvägen, väg 531, är fortfarande grusväg och nattstängd mellan klockan 22:00-06:00 under perioden 1/12 till 15/4. 
Vid besvärligt väder kan vägen stängas med kort varsel även under annan tid.
Jag körde vägen i juli 2017 och ett inlägg om den resan finns HÄR.



3 kommentarer:

  1. Har du åkt den?
    Det har inte blivit av för mig...än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte än, men till sommaren blir det nog en tur över Flatruet.

      Radera
    2. Ja, nu har jag äntligen åkt den!

      Radera