PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

lördag 25 mars 2017

SJ 60-tal

På 50-talet började SJ:s vagnpark bli föråldrad och en ny modern vagnstyp togs fram. Det blev mycket bekväma vagnar där komforten höjdes rejält, speciellt i 2 klass. Det var teakpaneler, gott om plats och sätena hade fotstöd och ställbara ryggstöd med justerbara nackkuddar. I början fanns t.o.m. ett litet bord som man kunde fästa i armstödet. En annan finess var läslampor med riktad belysning och de gamla vattenkarafferna var nu ersatta av vattenbehållare med tryckknapp. 

"Många tror, att de kommit in i 1 klass, när de står i de nya 2 klassvagnarna. Men de har inte gått fel... Standarden på våra tåg har blivit mycket högre de senaste åren".


Hade man köpt platsbiljett så var nackkudden markerad med en remsa märkt "reserverad".

En bild där man ser det lilla bordet som man fäste i armstödet. När det inte användes förvarades det i nätfickan på framförvarande ryggstöd. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Seved Walther

Några vagnar hade särskilda barnkupéer med skötbord och rinnande kallt/varmt vatten. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Det fanns en anordning för värmning av barnmat och toastolen var kompletterad med en potta!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Leverantörer av de nya vagnarna blev Kockums, ASJ Svenska Järnvägsverkstäderna och Kalmar Verkstad. Totalt byggdes 464 exemplar i form av personvagnar, sovvagnar, restaurangvagnar, resgodsvagnar och postvagnar. I början av 2000-talet började SJ fasa ut och skrota 60-talsvagnarna, men man kan fortfarande åka i denna typ av vagnar hos några privata aktörer som t.ex. Skandinaviska Jernbanor (Blå Tåget), Snälltåget och TÅGAB. Ett femtiotal vagnar skickades också till fd Jugoslavien.





De första sittvagnarna i den nya vagngenerationen visas upp på Stockholm Central 1960. Det eleganta "Rapidloket" tillverkat 1955 var då SJ:s modernaste lok.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt ett trevligt tåginlägg.

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm, den gamla goda tiden, när man reste bekvämt även i 2:dra klass och det fanns rökkupeer. Restaurangvagn med lagad mat på långlinjerna, men var det fortfarande vita dukar på 60-talet ?

    SvaraRadera