PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

torsdag 9 mars 2017

Storlien

VW Transporter möter Mercedes vid Lilla Helvetet längs med nuvarande E14. Sträckan Duved - Storlien - Kopperå invigdes 1958 och kallades då Riksväg 14. Nu gick det att köra bil till Storlien, tidigare kunde man bara ta sig dit med tåg. 1962 bytte vägen namn till E 75 och 1992 blev vägen nuvarande E 14.

Invigningsdagen åkte landshövdingen i Jämtland på den nya vägen i en Chrysler New Yorker 1958 med registreringsnummer Z1.

Här växlade man från vänster- till högertrafik.


Tullstationen vid norsk-svenska gränsen.




Idag ser tullstationen mellan Sverige och Norge ut så här om man tittar på Google Street View.

Riksgränsen på järnvägssträckan Storlien-Meråker.


Järnvägen kom till Storlien då sträckan Östersund-Trondheim invigdes av Kung Oscar II den 22 juli 1882. 550 personer deltog i invigningsfestligheterna och ett särskilt ”festtåg” avgick från Östersund kl 08.00 med ankomst till Storlien 15.11.

En bild på Storliens station och den stora banhallen på invigningsdagen. Mycket folk och många flaggor!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Invigningsmiddagen serverades i den praktfullt smyckade banhallen och menyn såg ut så här.

Stationshuset, byggt i trä, ritades av SJ:s chefsarkitekt A. W. Edelsvärd. I bakgrunden syns Järnvägshotellet med tillhörande restaurang och till höger banhallen.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Banhallen vintertid.

Järnvägshotellet och stationshuset.

Hotellet har nu fått en annan (och tråkigare) fasad.

Ett nytt annex till hotellet har byggts.


Banhallen med bagagekärror, varuautomat och brevlåda.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
En solig vinterdag.

Nu är det sommar och 80-tal. På stationen står ett persontåg med dubbla Da-lok klart för avgång mot Östersund.


Något år efter banans invigning byggdes Nya Hotellet. Anläggningen byggdes med åren ut och bytte namn ett flertal gånger. Hotellet hette Norska Hotellet, Storliens Sanatorium, Storliens Pensionat, Storliens Fjällgård, Pensionat Högfjället och till sist Högfjällshotellet.

Storlien runt år 1900. Den stora ljusa byggnaden är Nya Hotellet.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Nya Hotellet har här byggts ut och till.



År 1924 anordnade Skidfrämjandet en kurs i utförsåkning som blev startskottet för slalomåkningen i Sverige. 1942 öppnades den första skidliften i området och 1935 hölls den första slalomtävlingen med internationellt deltagande.

Skidfrämjandet ordnade kurser i slalomåkning. "Löjtnant Ditzinger övar snöplog och stämsväng".

På höjden ligger Nya Högfjällshotellet som invigdes 1935 och till vänster syns Pensionat Högfjället.

Kolorerat Högfjällshotell.

Baddammen.

Högfjällshotellet och möjligen är det en BP-mack som skymtar i bildens högra kant.

Kanske är det denna mack? Bilden från bloggen Imperial 58.

En härlig Saab 93 med Högfjällshotellet i bakgrunden.

Det är vinter på bilderna ovanför, och riktig vinter kan det bli i Storlien. Här är det bara skorstenarna som tittar upp ovanför snödrivorna.

Ska tågen gå så behövs det en ordentlig snöplog!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
En rejäl snöslunga är ofta ännu effektivare.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Sträckan Östersund-Storlien elektrifierades 1945, men från Storlien till Trondheim är det fortfarande dieseldrift som gäller. 
Norge har nu fattat beslut om att elektrifiera sträckan Storlien-Trondheim och allt ska vara klart 2022.

Storlien och året är 1965. Här har man precis bytt från ett svenskt ellok Rb2 till ett norskt diesellok Di3.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Unvér
Lokstallet i Storlien.  

Lokstallet på bilden ovan hade något så unikt som en vändskiva under tak. Säkert klokt med tanke på snöförhållandena.


Nu är det 60-tal och den stora banhallen är riven. Istället har man byggt någon form av plattformstak som skydd för resenärerna. Det är SJ:s dotterbolag AB Trafikrestauranger, TR, som driver hotellet och restaurangen.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Hotellet 1971.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
Stationshuset 1971.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
En trevlig rälsbuss skyltad Järpen-Storlien-Järpen. Notera skidställen på fordonets sidor!
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum
I Storlien tar man lämpligen en promenad på den ca 6 km långa Blomsterstigen. Den leder upp till Vindarnas Tempel med enastående utsikt över fjällvärlden. Jag gick denna stig hösten 1985 och kan verkligen rekommendera den.

Som avslutning får det bli lite kungligt också. Kungafamiljens fjällstuga i Storlien.


1 kommentar: