PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

onsdag 5 april 2017

Vallsundet, Sannsundet

I föregående inlägg nämnde jag att Hallenbussen transporterades med färja över både Vallsundet och Sannsundet.

Vallsundet.
Redan i mitten av 1600-talet ska det ha funnits en färjeförbindelse över Vallsundet. Den första motorfärjan sattes i trafik 1909 och drevs av en råoljemotor. Det var en färja byggd i trä med plats för fyra bilar. 


Vallsundsfärjan vid färjeläget vid Fillsta på Annersia (andra sidan).


Buss och lastbil på 1950-talet.

SJ-buss på Vallsundsfärjan.

Färjeläget på Frösön, nu med en betydligt större färja.


Vallsundet vintertid.

Vallsundet med Oviksfjällen i bakgrunden.

Någon i läsekretsen kanske kan hjälpa till med identifiering av den Z-registrerade pickupen på färjan?


Uppdatering:
Den intressanta bilen på färjan är enligt Larsson troligen en ombyggd Chevrolet Bel Air -58.

1998 invigdes den 1 504 meter långa Vallsundsbron och färjetrafiken lades ner. 

En bild från 2015 på det gamla färjeläget i Fillsta med Frösön i bakgrunden.

Så här visar Google Street View det tidigare färjeläget på Frösön.


Sannsundet.
Även vid Sannsundet ska det ha funnits färjetrafik redan i slutet av 1600-talet, men trafiken gick då mellan Sanne och Gårdsnäsudden. Efter en färjekatastrof 1771 då 12 personer drunknade flyttades färjetrafiken till passagen mellan Kårgärde och Side. 





Resterna av färjeläget vid Kårgärde.


Färjeläget på Ovikensidan.

Färjeläget som det såg ut 2016.

Sommaren 1976 tog jag en tur upp till Jämtland på min BMW R 75/6, här parkerad på Sannsundsfärjan.

1981 invigdes den 1325 meter långa Sannsundsbron och färjetrafiken lades ner. 
Sannsundsbron 2016.

Ett stopp vid Sannsundsbron 1986 med vår hyrbil, en Toyota Tercel 4X4.

Suptallen vid Kårgärde. Här tog man sig förr i tiden en liten stänkare i väntan på färjan. 

3 kommentarer:

  1. Bilen du frågar efter verkar vara en ombyggd Chevrolet Bel Air -58.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Man kan lita på Larsson, alltid kunnig och påläst.

      Radera
  2. Ännu ett fantastiskt inlägg!

    SvaraRadera