PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

måndag 17 juli 2017

Flatruetvägen 2017

Sveriges högst belägna allmänna väg är Flatruetvägen (975 m.ö.h) och i ett tidigare inlägg skrev jag lite om vägens historia. Det inlägget finns HÄRI början av juli 2017 var jag i vårt lilla torp i Jämtland och på hemvägen passade jag på att köra över Flatruet.
Vägen är stängd nattetid under vinterhalvåret, men kan även vara stängd övrig tid vid snöhinder.

SMHI hade lovat regn och på vägen dit regnade det också rejält. Lagom tills jag passerade bommen upphörde dock regnet, men de tunga molnen låg fortfarande kvar. Det är mestadels grusväg med små inslag av asfaltbeläggning så man får inte vara rädd för lite smuts på bilen.
Bommen var öppen så det var bara att ge sig ut på fjället! 

Vägen stiger sakta uppåt och vegetationen blir lägre och glesare.

Snart passeras trädgränsen och kalfjället tar vid.



Vägens högst belägna punkt 975 m.ö.h. markeras med en minnessten som restes när vägen öppnades 1938. På denna sten står: "975 m.ö.h. 31 juli 1938 invigdes denna väg. Ljungdalens byamän reste stenen."

Många besökare har lämnat efter sig egna minnesstenar.

Några husbilsägare hade tillbringat natten här och vaknat på morgonen med en storslagen utsikt över Ljungdalsfjällen, Helagsfjället och Dunsjöfjället.

Från Flatruet går sedan vägen ner mot Mittådalen.

Det blev en omväg på ca 10 mil för mig, men det var det definitivt värt för de vackra vyerna!

1 kommentar:

  1. Fantastiska vyer och så en liten härlig grusvägstur ;-)

    SvaraRadera