PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 18 juli 2017

Japan 1

Efter ett inlägg om mitt besök på Hondas museum "Honda Collection Hall" har det kommit önskemål från några vänner om en reseberättelse från min japanresa hösten 2016. Då får det väl bli så!

Ni som följt mina bloggar har nog förstått att jag har USA som ett favoritland sedan mitt första besök 2013. Så otroligt mycket att se, trevliga människor och lätt att ta sig fram med bil. Tre år i rad har jag varit där på semester, men 2016 funderade jag istället på att åka österut. Nu ville jag se och uppleva Japan. När jag fick möjlighet att hänga med på en resa med tema japansk kultur och järnväg, ja då var det bara att åka. Varning utfärdas dock för visst tågnörderi!

Ett gäng på 11 personer, varav de flesta med någon form av järnvägsanknytning, samlades i början av september på Landvetter flygplats. Lite lagom jetlaggade landade vi på morgonen i Osaka där vår svenska reseledare väntade på oss. 
Osaka Kansai Airport som är byggd på en konstgjord ö i Osakabukten öppnade 1994 och en andra bana öppnades 2007. Flygplatsen är ett mäktigt bygge som ska klara jordbävningar, tyfoner och tsunamis. Först byggdes en vall som fylldes med 21.000.000 m³ sten. Stenarna, som kom från tre berg, fraktades till byggplatsen med 80 fartyg och detta arbete tog tre år. Man hade räknat med att ön skulle sjunka ca 5,7 m, men redan 1999 hade den sjunkit 8,2 m och ön sjunker fortfarande eftersom det är lerbotten. Detta kompenseras med att de pelare som flygplatsen står på justeras med hjälp av hydrauliska domkrafter! 

Den 17 jan 1995 drabbades Kobe, som ligger ca 30 km från Kansai Airport, av en jordbävning med magnituden 7,2 på Richterskalan. Ingenjörernas beräkningar höll och flygplatsen klarade sig i stort sett oskadd. Man har också drabbats av några rejäla tyfoner. 
Från flygplatsen in till fastlandet går Sky Gate Bridge, en 3.8 km lång bro i två plan. Överst finns tre körfält åt varje håll för bilar och under vägbanan går en dubbelspårig järnväg, alltså samma princip som Öresundsbron. 
(Alla bilder är klickbara för större storlek).
Bild: Google
Från flygplatsen blev det flygtåget till Kyoto där vi skulle tillbringa de två första dagarna.

Kyoto Station. 

Det var 34 grader varmt så det var skönt att sätta sig en stund på stationen och bli avkyld av härligt svalkande vattendimma.

Den nuvarande Koyto Station öppnades 1997 och är en byggnad i stål och glas. Den är 70 m hög, 470 m lång och har en total yta på 238 000 kvadratmeter. Det är japans näst största stationsbyggnad och innehåller bl.a. hotell, restauranger, köpcentrum och biografer.


På stationens tak finns en stor terrass med utsikt över Kyoto.


Strax intill stationsbyggnaden ligger det 131 m höga Kyoto Tower. Tornet invigdes 1964 och på 100-metersnivån finns ett observationsdäck med utsikt över hela Kyoto. Naturligtvis är Kyoto Tower konstruerat för att tåla både jordbävningar och tyfoner.

Så var det dags för den första japanska lunchen. Restaurangernas utbud av maträtter visades ofta så här utanför entrén. Det ser gott ut, men allt i montrarna är fejk och tillverkat av silikongummi!

Vår lunch var förbeställd och såg ut så här. Gott? Ja, kanske inte riktigt allt, men det mesta.

En sak som man direkt lägger märke till i Japan är de elektriska installationerna som oftast hänger i luften. Ibland ser det ut som riktiga skatbon!

Gott om utrymme är det ont om i Japan, så idén med bensinpumpar i taket är kanske inte så dum! Ungefärligt pris på bensinen i Japan är runt 10 kr/liter.



Parkering är också ett bekymmer i storstäderna och ett sätt att använda det begränsade utrymmet är dessa parkeringshus med bilhissar. 
Den gula registreringsskylten visar att bilen på bilden (Daihatsu Move) är en sk Kei-car som är små bilar med en mycket förmånlig beskattning. De får maximalt ha en längd av 3,4 m, bredd 1,48 m och höjd 2 m. Motorn får vara på 660 cc med en effekt på max 64 hk. Denna typ av bilar är oerhört populära och har alla finesser som t.ex. automat och luftkonditionering. Biltypen finns också som små trevliga lastbilar.

En storsäljare bland Kei-cars är den tuffa Honda N Box.


Fram till 1868 var Kyoto landets huvudstad. Här hade kejsaren sitt residens från år 794 till 1868. Kyoto är nu en av världens stora kulturstäder med över 2000 tempel och helgedomar, trädgårdar och muséer. Idag är det Japans sjunde största stad med 1,4 miljoner innevånare. 
Naturligtvis skulle vi få en dos kultur redan första dagen så vi tog oss med lokalbuss till shintohelgedomen Helan Jingu som byggdes till stadens 1100-årsjubileum 1894.



Till helgedomen hör också en mycket vacker trädgård.


Rejält trötta somnade vi gott på vårt hotell med fin utsikt över Shinkansentågen....

 .

1 kommentar: