PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

torsdag 27 juli 2017

Japan 11

Vi har återigen en välfylld dag med aktiviteter framför oss och som vanligt börjar vi med en promenad till pendeltåget. Härifrån åker vi till Shimbashi som är en station utefter den gröna ringlinjen.
För att öka säkerheten har man på en del stationer börjat montera sådana här automatiska plattformsdörrar.


Förmiddagen ska ägnas åt den stora fiskmarknaden Tsukiji. På vägen till marknaden passerar vi Tokyos allra första järnvägsstation, Old Shimbashi Station. Stationen var ändstation för japans första järnvägslinje som öppnades 1872 och gick mellan Shimbashi och Yokohama. Shimbashi var Tokyos huvudstation fram till att Tokyo Station öppnades 1914.

Det vackra stationshuset brandskadades svårt vid den stora stora jordbävningen 1923 och det som fanns kvar av byggnader och plattformar vid stationen revs på 1930-talet. 2003 öppnades denna kopia av den ursprungliga byggnaden som ett litet museum om japans första järnväg. På baksidan har man byggt en rekonstruktion av den första plattformen och en bit av den ursprungliga rälsen finns utanför museet.



Tsukiji är världens största fiskmarknad och varje dag hanteras runt 2500 ton fisk och skaldjur. Här säljer 1200 grossister sina varor till butiksägare, sushikockar och restauranger. Närmare 70 000 personer rör sig dagligen inom området som består av två delar, den inre och den yttre marknaden. På den inre marknaden sker själva fiskhandeln och det är också här fiskauktionerna hålls tidigt på morgonen. På det yttre området finns mängder av restauranger och butiker. Färskare sushi än här går inte att få någon annanstans! Marknaden ska nu stängas och flyttas längre österut till Toyosu. Den nya fiskmarknaden skulle egentligen varit igång redan 2012, men under bygget upptäcktes att marken var extremt förorenad av miljögifter efter tidigare industriverksamhet. Flyttdatumet har ändrats gång på gång och senaste budet är vintern 2017/2018.
Bild: Wikipedia

Fiskmarknaden öppnar 03.00 då fartyg och lastbilar anländer. Auktionerna börjar vid femtiden och kl 10.00, när den värsta ruschen är över, släpps allmänheten in.



Det är minst sagt trångt och det gäller att hålla sig undan när truckarna blåser förbi.


Leverantörerna av is har fullt upp!

Både inom- och utomhus vimlar det av sådana här truckar. Nu är de eldrivna, men förr var det bensinmotorer som gällde och man kan ju fundera över hur arbetsmiljön var på den tiden. 

Efter folkvimlet i Tsukiji tar vi oss vidare till ett betydligt lugnare ställe, nämligen shogunernas gamla jaktpark Hamarikyu, en fantastisk oas mitt i storstaden. Parken är från 1600-talet och här jagades det ankor en gång i tiden. Parkens dammar innehåller havsvatten och dammarna är anslutna till Tokyo Bay via en kanal. 
Skyskrapor och tehus, kanske är kontrasterna mellan gammalt och nytt i Tokyo som allra tydligast här Hamarikyu.


Kanalen som förbinder havet med parkens dammar.

Nu väntar en resa på vattnet och vi vandrar ner mot båtarnas tilläggsplats.


Med förarlöst tåg åker vi sedan över Rainbow Bridge ut till de konstgjorda öarna Odaiba i Tokyos innerhamn.

Rainbow Bridge. Vid Odaiba finns två fina sandstränder där tokyoborna gärna solar, men bad är ej att rekommendera.

Efter en god lunch besökte några av oss Venus Fort, ett köpcentrum byggt med Italien som inspiration. 

En specialaffär för hattar och kepsar med en VW-cab som blickfång. Kul!

Det skulle bli ännu bättre. Mitt inne i detta tre våningar höga köpcentrum gömmer sig ett litet fint bilmuseum kallat 
"History Garage". Alla fordon är i ett excellent skick som denna Fiat 500 Nuova 1962. Miljöerna runt de utställda bilarna är också mycket påkostade och vackra.

Citroën Traction Avant 11B 1953

Chevrolet Impala 1959 och framför den skymtar baken på en svart Chevrolet Corvette Stingray 1963.

Här finns också en fin samling japanska fordon med modeller man sällan eller aldrig ser i Sverige. När såg ni senast en Mazda Cosmo Sport 1971? Modellen lanserades 1967 och firar alltså 50-årsjubileum i år. Cosmo hade en tvåskivig wankelmotor på 980 cc som gav 130 hk. 1967-1972 tillverkades drygt 1500 exemplar av denna modell och enligt uppgift ska det finnas ett exemplar i Sverige.


Toyota 2000 GT från 1967.


En liten röd Toyota Sports 800 av årsmodell 1965. Det övriga bilarna på bilden är Toyota Celica 1973, Toyota Soarer 2800 GT 1981 och Nissan Skyline GT-R 1970. På detta trevliga bilmuseum finns också en fin samling äldre vardagsbilar från både Japan och Europa.


Så är det dags att bada igen. Oedo-Onsen Monogatari är ett stort badhus där hett vatten pumpas upp från heta källor på 1400 meters djup. Här finns en mängd olika typer av bad både inom- och utomhus. Vi låser in skorna i små skåp, betalar och hämtar ut en Yukata, en bomullsrock som alla besökare har på sig. Man får välja storlek och färg/mönster. Att tänka på är att tatueringar är absolut förbjudna på japanska badhus.

Det är nakenbad där män och kvinnor badar var för sig. Kanske inte så lämpligt att ta med sig kameran här så det blir en bild från anläggningens hemsida.
Bild: Oedo-Onsen Monogatari

Efter badandet umgås män och kvinnor tillsammans i barer, restauranger och spelhallar.


Utomhus finns en fin liten park med fotbad.

Nybadade, fräscha och hungriga tar vi tåget tillbaka till centrala Tokyo. Dagen avslutas på finrestaurang med den exklusiva delikatessen Kobebiff. Myten säger att dessa kossor får dricka öl, bli masserade flera timmar varje dag och får lyssna till klassisk musik, men vad jag förstår så är det just en myt. Köttet är väldigt fett och marmorerat och måste stekas med varsam hand. Kobebiff är extremt mört och smälter nästan i munnen, men smakar det, så kostar det. En dryg tusenlapp gick kalaset på med liten förrätt och dessert. Om det var prisvärt? Många i vårt sällskap tyckte det, men personligen är jag tveksam. Nu har jag i alla fall provat det!
Oj, vilken dag det blev med fiskmarknad, jaktpark, båtfärd, bilmuseum, bad och lyxmiddag! Ikväll somnar vi gott (på golvet som vanligt)! 
グッドナイト (Godnatt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar