PerrasMotorNostalgi

Perrabolo är en fortsättning på min tidigare blogg PerrasMotorNostalgi. Titta gärna in även på TuristbussN200.se där jag är en av medarbetarna.

tisdag 25 juli 2017

Japan 9

En ny dag och nya utmaningar väntar. Idag är det sista dagen som vårt tågpass gäller så det är bara att ge sig ut på spåren igen. På väg till järnvägsstationen kan vi återigen studera de fantastiska elinstallationerna som finns överallt i Japan.

Den värsta morgonrusningen är över och kanske kan vi t.o.m. hitta sittplatser på tåget.

Idag ska vi ta oss till Kamakura och Yokohama. Från Nippori åker vi pendeltåg till Tokyo Station där vi byter tåg för vidare färd med Tokaido Line till Fujisawa. Medan vi väntar på nästa tåg rullar ett tvåvånings Shinkansen-tåg in.

I Fujisawa byter vi till Enoden Line, ett tåg eller om det är en spårvagn, som går mellan Fujisawa och Kamakura.


Stoppbocken vid ändstationen i Fujisawa är en liten gullig sak!

Underhållsarbete vid vägövergången.

Jo, det måste nog kallas spårvagn och inte tåg när spåren går mitt inne bland bilar och hus.

Hade vi haft lite mer tid på oss kunde vi ha stigit av i Enoshima och studerat Shonan Monorail som går från Shonan Enoshima till Ofuna, en sträcka på 7,3 km. Banan påminner om Schwebebahn i Wuppertal som jag skrivit lite om HÄR.
Bild: Wikipedia  Foto: Nagara373
Nu ser vi havet och minst två fotografer ser oss.

Avstigning på Hase Station och vi börjar med en promenad på stranden. Kamakura är ett populärt semesterområde för tokyoborna, men nu i september är turistsäsongen över och några badande japaner syns inte till.

Windsurfing tycks vara en mycket populär sysselsättning i Kamakura och av någon anledning är samtliga segel orangefärgade. Kanske någon form av hyrverksamhet?

Det finns alltid en risk för tsunamier vid japans kuststäder och därför har man markeringar i gatorna med "Tsunami Evacuation Route".

Gatan som leder till templet Kōtoku-in som vi nu ska besöka.

Det är många som besöker denna plats och gatan är full med affärer, matställen och souvenirbutiker.

Små trevliga foodtrucks är det gott om.

Det finns till och med en turkisk restaurang som serverar både kebab och Halal Foods!

Flip-Flops i form av fiskar för 1480 yen (ca 115 kr).

Kōtoku-in är ett buddhist-tempel så här bör man rena sig inför besöket.

Templets huvudattraktion är den stora buddhastatyn från mitten av 1200-talet. Statyn är gjord i koppar, är 13,4 meter hög och väger över 100 ton. Det är en stabil pjäs som under åren stått emot jordbävningar, tyfoner och tsunamis. För en symbolisk summa pengar finns också möjlighet att gå in i statyn.



En pimpad Toyota FJ Cruiser. Modellen tillverkades 2006–2014 i första hand för den amerikanska marknaden, men ett antal såldes i Japan och några enstaka exemplar har också tagit sig till Sverige.

Nu är det dags att resa vidare. Först spårvagn igen till Kamakura Station och därifrån tåg till Yokohama. Skyltningen växlar mellan japanska och engelska.

Avdelningen järnvägsnörderi: En intressant typ av stoppbock...

Utbudet i den lilla stationskiosken.

Många japaner har som hobby att fotografera tåg så här är en uppmaning till fotograferna att visa hänsyn. Här tänker man på förarna och säkerheten! Notera också det inristade klottret på träväggen, för övrigt tror jag det var det enda klotter vi såg i Japan. Inte heller ser man något skräp på gatorna och inga fimpar eller tuggummin. Folk tar med sig skräpet hem. Även tågen är oerhört rena och inget skräp lämnas kvar på tåget då man kliver av. Det är skillnad mot i Sverige där tågen ser ut som soptippar då de kommer till slutstationen...

I Yokohama tar vi oss ner till hamnkvarteren och Minato Mirai (Framtidens hamn). Här ligger museifartyget Nippon Maru och skyskrapan Landmark Tower, 296 meter hög, som fram till 2012 var Japans högsta skyskrapa

På spåret! Vi promenerar på Kishamichi Promenade som är ett 500 meter långt gångstråk bestående av tre gamla järnvägsbroar byggda 1911.

I detta område kan man också roa sig på Yokohama Cosmo World som är en nöjespark med pariserhjul och en mängd andra åkattraktioner.


Som på många andra håll i världen har också Yokohamas gamla hamnområden gjorts om till nöjes- och affärskvarter. Här är två gamla tullhus byggda på 1910-talet som efter många års förfall restaurerats och byggts om. I byggnaderna huserar nu kaféer, restauranger och butiker. Vad är då det gröna som skymtar framför Yokohama Bay Bridge?

Jo, det är Osanbashi Pier som är tilläggsplats och passagerarterminal för fartyg som besöker Yokohama. Piren är riktigt fräck med gräsmatta och trädäck på taket där man kan ha picknick i det gröna.

Här erbjuds också rundturer i cykeltaxi.

Efter en fika i ett av de gamla tullhusen promenerar vi vidare och kommer till den vackra parken Yamashita.

I bakgrunden Yokohama Marine Tower som sägs vara världens högsta fyrtorn med sina 106 meter. På 100-metersnivån finns ett observationsdäck.

Det är verkligen inte ofta man ser ett polisfordon i Japan, men här står två exemplar och lurar utanför en polisstation.

Klockan går och det börjar skymma så smått. Nu drar vi till Yokohamas Chinatown som anses vara Asiens största.




I Chinatown finns över 200 restauranger, men det finns också mycket ätbart att köpa på enklare ställen typ kiosker och "hål i väggen"!

Kanske lite sugen på Pekinganka?


Det är dags att tänka på hemfärden till vårt ryokan i Tokyo så vi lämnar Chinatown och drar oss mot järnvägsstationen. Det är lugnt på gatorna och vi kan fritt välja vilket av alla dessa övergångsställen vi vill använda.




2 kommentarer:

  1. En förfärligt ful montering av utryckningljusen på polisbilarna (fast naturligtvis är det bättre ju högre de sitter - men som sagt fult).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här håller jag med Larsson.

      Radera